Loz Speyerʼs Time Zone: Clave Sin Embargo

Londýnský trumpetista a křídlovkář Loz Speyer si mě podmanil zejména albem Life on the Edge (na Leo Records 2017), přičemž nezakrývám, že jsem si při jeho poslechu cenil o poznání víc provedení kolektivu Inner Space nežli samotných předloh. Tentokrát v londýnském Fishmarket Studiu, Willesden, nahrál v roce 2018 už třetí CD se skupinou Time Zone Clave Sin Embargo, věnované promísení kubánské hudby s jazzem. Altsaxofonista a basklarinetista Martin Hathaway, kytarista Stuart Hall, kontrabasista Dave Manington, hráč na konga Maurizio Ravalico a bubeník Andy Ball se až s velkokapelovým nasazením prodranžírovávají s rytmickou stratosféričností osmi Speyerovými kompozicemi, vytvářejícími značně homogenní celek.

 

Sólová trubka určuje v souladu s celkem zaměření, přičemž platí to, co uvádím již při Inner Space: lehkost a brisknost provedení předčí potenciální motivickou spřízněnost skladeb s čímsi, co nám připomíná, že jsme něco obdobného už slyšeli. Tento dojem však záhy překoná takřka bezpřestávková náruživost sextetu, který do chvatného kolotání rozvíří tu bezokolková kytara, tu promlouvavý altsax se stabilní basou a energická rytmika. Vše je tu tanečně rozhoupané, bezodyšné i bezostyšné, naléhavé i přiléhavé, vždy však platí, že pátravá trubka si vymaní patřičný prostor, aby i obvyklejší dění prozvláštnila, a že nadlétává i nad dusavé a proklepné obchvacování bicích, které si ji chtějí podmanit zevrubně zachvacující podezdívkou. Ať jde o kubánsky pojaté swingování (což vypadá jako potimluv, viz Mood Swing), či prohlcující obnaživost (viz Checkpoint Charlie s námětem berlínské zdi), vždy patří k pozitivům vybroušené sólování, zdánlivě rozpačitá uvolněnost nebo karnevalová srocenost; po jakékoli exkurzi se hudebníci pokaždé navrátí k převládající rytmičnosti. Včetně sedmé skladby, opakující název druhého alba Time Zone: Crossing the Line. Ať je tedy CD skladatelsky snad poněkud nalinýrované, výsledné znění je zcela přesvědčivé.

 

 

Spherical Records, 2019, 61:21

 

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *