MADE TO BREAK: F4 Fake

Trost Records, 2019, 53:40

Made To Break fungují na principu, že saxofonista a klarinetista Ken Vandermark napíše základní motivy, které pak zbylí členové primárně hrají z not, ale v určitých momentech je začnou po svém dle daného modu rozvíjet a gejšlit. Není to klasický model, kdy je dáno téma a prostor pro improvizaci, ale jak již název kapely napovídá, nabízí se zde aréna pro rozbití původní kompoziční linky. Již od počátků je každá komplikovaně strukturovaná skladba věnována nějaké významné osobnosti, převážně z uměleckých kruhů.

 

Stejně je tomu na šestém studiovém albu F4 Fake. První dvacetiminutový kus Aäton je dedikován režisérovi Orsonu Wellesovi a začíná jako napínavá filmová hudba relativně standardního typu, kde šlapavý spodek drží bicí Tima Daisyho a baskytara Jaspera Stadhouderse, nad nimiž se vznáší přitakávající štěkavý saxofon a záhy i elektronické bubliny Christofa Kurzmanna. Po chvíli se však vše zhroutí do ambientní polohy a repetitivní saxofon zde klouže po tónech níž a níž a elektronické poryvy se mísí s jemnými bloby a duněním činelů. Pak se vyloupne štěbetavý klarinet a roztodivné elektronické kejkle se mísí s chřestěním bicích ve filigránských kotrmelcích a do toho se přidá drkotání a posléze vervní klouzání basy. Bicí jsou v sóle stále rytmičtější a na chvíli je tu valivý zahušťující rockec se zemitou basou a úporným ságem, aby se vše zhruba tři minuty před koncem rozpadlo v abstrakci evokující smířlivou tryznu s jemnozřivostí, tklivostí i neurčitou katarzí. 

 

Druhý track Meccano Number 7 je poctou spisovateli argentinského původu Juliovi Cortázarovi a má tím pádem výrazně fantaskní charakter, i když se začátek opět trochu drží u zdi a magický svět tu začíná prosakovat pozvolna nejdříve díky elektronickému hračičkování evokujícímu tajemné kódy, které přejde v pnutí, jemuž kontrapunktuje pobrukování klarinetu. Finální kompozici Agora pro brazilskou hudebnici Zeliu Barbosu otvírá plíživý hardcore, který se vyvine v mišmašovou psychedelii, jež přechází až v trance špikovaný latinou a končí zase až bigbítovým motivem.

 

Napsat komentář