MAGOS HERRERA & BROOKLYN RIDER: Dreamers

Smyčcové kvarteto Brooklyn Rider se dekádu pohybuje na stejném území, jaké si před pětačtyřiceti lety vykolíkoval Kronos Quartet. V oblasti soudobé hudby a neobvyklých přesahů k jiným kulturám a žánrům. Podobných spolků je spousta, jenže právě Brooklyn Rider „vášnivou přesností“ a tvůrčím nápřahem snesou srovnání a navíc dokazují osobitost. Absolutorium Brooklyn Rider získali, když si je v roce 2011 vybral Philip Glass k soubornému natočení všech svých dosavadních děl pro smyčcové kvarteto. O žánrové tvárnosti brooklynských nepochybujme, přirozeně jim sedly úpravy kompozic Brada Mehldaua, Elvise Costella či Rufuse Wainwrighta i nastudování kusu Bély Flecka pro bendžo a kvarteto.

 

Spolupráce s mexickou, v NYC působící jazzovou zpěvačkou Magos Herrera, která má za sebou hraní s Johnem Patituccim, Lionelem Louekem či Jeffem Zeiglerem (hle, někdejším cellistou Kronosu), limitně dosahuje dokonalosti. Nenechejme se ovšem zmást nostalgií latinského materiálu, natož názvem Dreamers, Snílci. Nejde o selanku. Magos a Brooklyn Rider se přidali k rostoucí řadě umělců, ve kterých vyvolala současná situace (nejen) v USA potřebu protestovat. „V dnešní době, kdy dokonce termín ,snílciʻ představuje pro někoho podvratné území, je oslava krásy politickým aktem,“ píší interpreti o nahrávce. Odtud i výběr repertoáru z iberoamerického zpěvníku. „Soustředili jsme se na básníky, písničkáře a snílky ze zemí, které zažily období brutálního státního teroru, z Chile, Argentiny, Mexika.“ A tak si Magos zhudebnila například verše Octavia Paze, který rezignoval na výhodný post mexického diplomata v protestu proti násilnému potlačení studentských demonstrací. Na koho Magos aktualizovanými verši míří a jaké tím vyjadřuje pocity latinskoamerické komunity, žijící v USA a pociťující stále větší represe, netřeba vysvětlovat. Pro posluchače je každopádně nádherné prostě si „boj krásou proti bezcitnosti“ užít, jakkoliv marný se může zdát.

 

Sony Masterworks, 2018, 66:56

 

 

 

 

 

 

Přidat komentář