MAJID BEKKAS: Magic Spirit Quartet

ACT, 2020, 55:17

Odpověď na otázku, jak se do katalogu převážně jazzového vydavatelství ACT dostaly nahrávky mistra ve hře na marocký strunný nástroj guembri a na arabskou loutnu oud Majida Bekkase, je vlastně jednoduchá. Nejde jen o to, že Bekkas dlouhodobě spolupracuje s jazzovými hudebníky a konkrétně s umělci ze stáje ACT (viz dnes už památné album s pianistou Joachimem Kühnem Out of the Desert), ale jeho styl hry a vůbec způsob myšlení má k jazzové improvizaci velmi blízko. Jeho aktuální spojení se třemi severskými hudebníky v rámci Magic Spirit Quartetu je tedy pokračováním předchozích aktivit, a to pokračováním mimořádně silným.

Majid Bekkas dokázal i na jazzovém albu zachovat energii hraničící s transem, vlastní marockému stylu gnawa. Jde o hudbu, jejíž základ na severozápad Afriky kdysi přinesli otroci z dnešního Mali, Nigeru nebo Ghany, a která má tedy z pohledu Evropana blízko k tomu, co jsme zvyklí nazývat pouštím blues. Tuto příbuznost zdůrazňují momenty, v nichž Bekkas bere do rukou elektrickou kytaru. Zároveň je však marocký hudebník naprosto integrální součástí jazzového kvarteta, v němž jeho guembri nahrazuje kontrabas. Role sólových melodických nástrojů si navzájem předávají Maročanův hlas, energický a rázný, a většinou jemná trubka švédského rodáka s chorvatskými kořeny Gorana Kajfeše. Sestavu doplňují švédský pianista Jesper Nordenström a dánský bubeník Stefan Pasborg.

Třebaže především trubka s klavírem dodávají albu v některých pasážích zdání „běžné“ jazzové nahrávky, použitý způsob zpěvu včetně schémat sólového zvolání a sborové odpovědi a repetitivní rytmické groovy celek „vracejí“ do pouště, odkud pochází Bekkasova rodina. Jako by tedy od alba Out of the Desert opsal oblouk a na Saharu se opět vracel, ovšem s vydatnou pomocí skandinávských jazzmanů. Spojení nespojitelného? Vůbec. Naprosto přirozená fúze.

 

Odpověď na otázku, jak se do . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář