Martin Küchen, Martin Klapper, Radim Hanousek, Jan Chalupa 

Brno, Ponava Cafe, 19. srpna 2022

Při příležitosti prvních narozenin Rádia Ponava se odehrálo na otevřené scéně před stejnojmenným Cafe na kraji parku Lužánky kromobyčejné vystoupení. Švédský saxofonista Martin Küchen a původem český, ale již dlouhou dobu v Kodani žijící hráč na hračky, objekty a udělátka Martin Klapper spolu sice poprvé vystoupili již před pětadvaceti lety a hrají čas od času v různých konstelacích s dalšími hudebníky od té doby průběžně, ale přesto jsme byli svědky premiéry, neboť se k nim v druhé části koncertu přidali brněnský saxofonista, ale tentokrát především basklarinetista Radim Hanousek a pražský bubeník Jan Chalupa. První část byla však pouze v režii prvních dvou jmenovaných. Klapper si přivezl více než dvacetikilový kufr svých nástrojů, které rozložil na dva spojené stoly, Küchen si tentokrát vystačil se sopraninem a virblem s různými chrastidly, do kterých svůj saxofon začasté nořil a vytvářel tím úchvatné vibrace. Klapperův arzenál vytváří kompaktní zvuk, z něhož občas vystrkují růžky různé pískloty a vrzy, ale vše to nepůsobí prvoplánově hlukařsky, ale vskutku zvukomalebně, i když jde především o drsné tahy a abstraktní obrazce. Küchen začasté drnčí, ale najednou si odběhne do hladivé melodie, jindy zaduje z plných plic jako o život. Čeští muzikanti si tak mohli jejich produkci patřičně prohlédnout a proposlouchat a zapojili se skutečně organicky. Hanousek mnohdy velmi taktilně, kdy měl prim klapot klapek, až se v jedné chvíli Klapper zalekl, že se mu do mikrofonů dostal nějaký šum a na chvíli svůj aparát vypnul, než pochopil odkud ten zvuk přichází. To je ovšem interní informace, při samotné akci si toho žádný z diváků včetně mě nevšiml. Chalupa má s podobným hraním četné zkušenosti a dokázal se svými rytmickými obrazci krásně začlenit a vklínit. Mohl být i důraznější, ale tato hra s respektem měla svůj specifický šarm. Zkrátka se vytvořila nová realita, která všechny včetně diváků přinesla do jiné dimenze. A celé to mělo perfektní timing, nebylo toho ani málo ani moc. V závěru sice jeden divák – sportovně oděný mladík – křičel: „To je hrůza! Vždyť je to hrůza!“ Nedaleko od něj ovšem křepčila zcela unešená pětasedmdesátiletá fotografka a tetelila se blahem. A tak to vlastně všechno zapadalo dohromady.

Přidat komentář