Martina Fišerová: Shift

fiserovaMartina Fišerová podědila muzikantský talent po tátovi Zdeňkovi Fišerovi a jeho prostřednictvím (když hrával s Lacem Deczim a jeho americkými sidemeny) se také už v útlém věku seznámila s varhaníkem a pianistou Brianem Charettem. Ale zatímco albový debut Clearing Fields (2013) v duu s Charettem nabídl záměrně letmo zachycené standardy, na svém druhém, tentokrát zcela autorském titulu Shift se Fišerová nejen posouvá, jak praví název, ale také vybarvuje.
Martina Fišerová především „shiftla“ žánr směrem k písničkářskému popu, i když v pěveckém výrazu i frázování lze stále rozeznat zkušenosti z početných jazzových štací, které stihla absolvovat s big bandem i malými sestavami, doma, napříč Evropou, v Asii i v USA. Zároveň na rozdíl od intuitivnosti Clearing Fields vsadila na pečlivé propracování aranžmá. Invenčně si pohrála třeba s playbackem přidanými vokály, s neprvoplánovými (tj. zvětšenými a zmenšenými akordy zpestřenými) vícehlasy. Nahrávku navíc jistí zkušená muzikantská sestava, zahrnující krom Briana Charettea také rytmiku Dano Šoltis & Tomáš Baroš. A zahostoval si mimo jiné Andrea Valentini (známý mj. jako bubeník Blood, Sweat & Tears v letech 2001 až 2012 a taktéž Decziho spoluhráč). O zpestření instrumentace se postarala i samotná protagonistka, když kromě kytary přihrála i xylofon či metalofon.
fiserova_2Deska vznikala poměrně dlouhou dobu, od roku 2012 do letoška, a točila se částečně v Praze, Košicích i v USA. Přesto působí soudržně, možná díky převládající baladické náladě. Což je na druhé straně trochu škoda, protože Fišerové to ohromně sluší ve skladbě Cold, která baladickou koncepci alba vítaně „nabourává“, když se po pomalém úvodu přelomí do hybného funku. Neurazí ovšem ani blues Misunderstanding. Z volnějších skladeb asi nejvíce zaujme jinak poměrně prostinká a konvenční melodie Silver Moon. To díky úvodní rozmlžené, cíleně nekonkrétní atmosféře, rozdrobené rytmice, střídání sudého a lichého rytmu a atypickému, z jednoduchého mustru vybočujícímu a jako náhodná volba tónů působícímu klavírnímu zdobení.
Na svých stránkách Martina Fišerová uvádí, že momentálně „prozkoumává a začleňuje se do newyorské hudební scény“. Nelze než popřát zdařilé pokračování cesty k osobitosti, aby měla na ono začlenění co největší šanci.

Blue Season Art Agency, 2015, 39:30

Přidat komentář