Mejdan s ATO Records

Nezávislý label většinou zakládá nadšené mládí, které často cítí větší potenciál z nové muziky než starší vedení řady zavedených vydavatelství. Takových příběhů jsme měli v naší rubrice už nespočet. Dnes máme před sebou jiný scénář. Vznik a fungování nezávislého labelu pod vedením špičkového top manažera, který vydavatelství i v době krize prodeje hudebních nosičů vede od jednoho úspěchu k druhému. Selanka 20 let úspěchů má jméno ATO Records a my v rámci karantény připijeme labelu k narozeninám z tepla našich domovů.
 

Tím mocným manažerem, o kterém je řeč, je Američan Coran Capshaw. Dříve než se soustředíme na ATO Records (neboli According to Our Records), bude dobré letos jedenašedesátiletého byznysmena lehce představit. Coran se s hudbou začal potýkat hned na začátku svého podnikání v rodném Charlottesville, maloměstě ve státě Virginie. Jako majitel baru Trax dával na malém pódiu příležitost představit se publiku začínajícím místním kapelám. Jednou z nich byl tehdy ještě bezejmenný Dave Matthews Band. Ten si nejprve vysloužil možnost vystupovat v baru týden co týden, po roce spolupráce Coran vycítil, že kapela není pouze jednou z mnoha lokálních skupin, a stal se jejím manažerem. Už s prvním albem prorazil Dave Matthews Band u veřejnosti, brzy získal ceny Grammy. Vedle toho proslul před více než dvaceti roky možností nákupu vstupenek na vlastní koncerty přes internet a dalšími pionýrskými počiny směrem k fanouškům, které posléze přejali i ti největší hráči na trhu. Po úspěchu s Davem Matthewsem zopakoval Coran podobný úspěch i s dalšími kapelami jako Phish, které zahrnul pod vzniklou agenturu Red Light Management. Plány činorodého podnikatele pomalu spěly k dalším aktivitám (realitním, stavebním, kulturním) a mezi jinými i k založení vydavatelství ATO Records, ke kterému došlo v roce 2000. Tedy do období, kdy na hudební průmysl začaly útočit aktivity s kopírováním CD nosičů a sdílením hudby.

Jenže Coran, který label založil spolu s Davem Matthewsem a díky finanční výpomoci RCA Records, znovu osvědčil svůj finanční talent spojený s nosem na výrazné talenty. Ze zástupu poprockových písničkářů vytáhl do té doby nepříliš úspěšného Davida Graye a z jeho třetí desky White Ladder, která před rokem bez výraznějšího zájmu prošuměla médii, udělal prvotřídní senzaci s nominací na cenu Grammy jako nováček roku 2001. Další úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Jmenovat můžeme objev indie rockerů My Morning Jackets, Gomez nebo mexického kytarového dua Rodrigo Y Gabriela. Label v době úpadku prodeje nosičů byl v tak v dobré kondici, že po pěti letech vykoupil podíl RCA Records a v roce 2006 se stal se zcela nezávislým hudebním vydavatelstvím. Během tohoto období si management ATO Records vytvořil vlastní marketingový, rozhlasový a prodejní tým a začal těsněji spolupracovat se svou sesterskou společností Red Light Management.

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu