Mejdan s City Slang

Berlínský label City Slang měl v těchto dnes slavit tři dekády fungování v rámci 20. ročníku jednoho z nejvýznamnějších evropských festivalů – Primavera Sound. Jak to s kulturou kvůli koronaviru dopadlo, víme dobře. Mnohem skromnější připomenutí kulatého výročí fungování label přesouvá na podzim. My si neuskutečněný festivalový fokus připomeneme alespoň na stránkách kulturního magazínu UNI.

Na začátek příběhu City Slang se znovu vrátíme, jako už tolikrát v našem seriálu, do hudebně těhotného období přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století. Soustředíme se na mladého vysokoškoláka Christofa Ellinghause, který se místo učení a vzorné služby vlasti snaží propagovat hudební fanzin The Glitterhouse (ano, ten se pak stal základem stejnojmenného vydavatelství, ale to je zase příběh na někdy jindy). Do něho začal psát už na střední škole, doma, v bavorském městečku Beverungen. Právě díky novinářské aktivitě mu bylo v Berlíně nabídnuto, zda by nechtěl doprovázet americké kapely na turné po Německu, případně dalších státech Evropy. Christof na nabídku kývnul a hudební kolotoč se začal roztáčet.

První na řadě byly garážoví rockeři The Chesterfield Kings, ale pak přišly na řadu mnohem zajímavější kapely – Yo La Tengo, The Lemonheads, Mudhoney, Nirvana, Soundgarden nebo The Flaming Lips. Právě parta okolo Waynea Coynea měla pro vznik labelu zcela zásadní význam. Na konci turné Wayne Chistofa oslovil: „Chtěli bychom se do Evropy vrátit, ale potřebujeme label, který by zde vydával naši hudbu. Ten tu zatím nemáme. Nemohl bys nám v tom pomoci?“ A hned po návratu do Států, aby dal jasně najevo, že jeho úmysly jsou vážné, poslal psychedelický maestro Ellinghausovi demo připravované desky In a Priest Driven Ambulance.

Christof v každém rozhovoru tvrdí, že měl štěstí, že narazil na The Flaming Lips v době, kdy chtěli vydat svou nejlepší desku. Díky spolupráci s touto kapelou se se stejnou žádostí začali na mladého Němce obracet další americké kapely – Calexico, The Lemonheads, Yo La Tengo… A to přesto, že pro berlínskou značku nebylo vůbec jednoduché prosadit, především v britském hudebním tisku, informace o svých amerických koních. Zásadní pro budoucnost City Slang nakonec bylo seznámení šéfa City Slang s Courtney Love a následné vydávání muziky její kapely Hole. Od té chvíle bylo vydavatelství přijato do širšího povědomí profesionály i fanoušky po celé Evropě. Grungeová vlna, a tím pádem větší pozornost upřená z Evropy na druhý břeh Atlantského oceánu, šla City Slang na ruku. A to přesto, že ani Sebadoh, Superchunk nebo Unsane nebyli typickými „flanelovými hvězdami“.

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu