Mejdan s Fat Wreck Chords

Nechtějí mít nic společného s autorskými organizacemi, podepisují smlouvy s kapelami pouze na jednu desku a vůbec dělají spoustu věcí jinak, než jak radí marketingové příručky. Přesto se label Fat Wreck Chords bez potíží protloukl třemi turbulentními dekádami hudební historie a má velké plány směrem do budoucna. Vzhůru na skejtu do slunné Kalifornie. Tenhle mejdan bude v punkově hardcoreovém duchu.

Kapelu NOFX už léta považujeme za jednu z legend punkrockové historie. V roce 1990, kdy dnešní vydavatelský příběh začíná, to byla ještě poměrně neznámá čtveřice spolužáků z vysoké školy, která měla venku dvě elpíčka. Producentské a vydavatelské spojení s Brettem Gurewitzem z Bad Religion respektive Epitaph Records nabízelo kapele poměrně pohodové prostředí, které se rozhodl zpěvák a basák NOFX Michael Burkett alias Fat Mike vytvořit pro nadějné kapely potloukající se okolo něj bez možnosti cokoliv vydat u chápavého a především nadšeného vydavatele. Založil tedy se svojí přítelkyní Erin Kelly label Fat Wreck Chords (vyslovuje se podobně jako Fat Records), a tato dvojice vede pevnou rukou label i v dnešních dnech.

„Měli jsme štěstí na první upsané kapely,“ přiznal Fat Mike před dekádou v rozhovoru pro Tribal Area. „Jak Lagwagon, Propagandhi, No Use For a Name, 88 Fingers Louie, Face to Face, tak i Strung Out, všechny byly úspěšné,“ vyjmenoval základ diskografie vydavatelství. A tak po dvou letech, kdy operovali z kuchyně, ve které měli kopírku, hi-fi soustavu a telefon s faxem, se přesunuli do vlastní kanceláře a opustili svá tehdejší zaměstnání. Mike přestal prodávat ženské boty v otcově obchodě nebo rozvážet léky do lékáren a Erin sekla s prací v PR agentuře. „Od začátku jsme měli jasně rozdělené úlohy. Mike podepisoval kapely, byl s nimi v přímém kontaktu a já se starala o denní běh vydavatelství. Bylo to tak nutné, protože Fat Mike byl s NOFX často na turné,“ prozradila před pár lety Erin v rozhovoru pro portál Bandcamp.

Rok 1994 byl rokem boomu punkrocku. Green Day a The Offspring vydali svá přelomová alba u major labelů, o výraznou pozornost si řekly i desky Bad Religion, Rancid a NOFX vydávající u Epitaph. Se zlou se nepotázal ani label Fat Wreck Chords, který náhle začal vydávat milión desek ročně. Z nedávno ještě domácího labelu bylo vydavatelství s řadou poboček po světě a celkem sedmnácti zaměstnanci. Do rodiny Fat Wreck se začlenili další výrazní nováčci jako například Good Riddance, Bracket nebo Me First And The Gimme Gimmes. Většina z nich dodnes vydává své desky u svých objevitelů. Je to o to zajímavější, že label se stále drží filozofie upisování kapely pouze na vydání jedné desky. „Against Me! byli jednou z mála kapel, které jsme upsali na dvě desky, protože jsme do nich vrazili poměrně dost peněz. Po vydání debutu se o ně začala přetahovat velká vydavatelství. Náš právník mi říkal – mají pro nás natočit ještě jednu desku! – ale když jsem viděl, že by rádi vypadli, tak jsem vydal pokyn, aby si šli, když po tom tolik touží,“ prozradil u příležitosti 25 let fungování labelu Fat Mike v rozhovoru pro portál Consequence Of Sound.

Oba zakladatelé, i když už nejsou deset let manželé, mluví o Fat Wreck Chords jako o rodině. „S našimi kapelami jsme byli vždy úzce propojeni. Nikdy to pro nás nebyly komodity, ale lidé s jedinečnými životy, do kterých jsme se rádi nechali zapojit. Jezdíme spolu na dovolenou. Naše děti si spolu hrají. Chodíme na narozeninové oslavy ostatních. Když jste tak blízcí, chcete, aby se jim dařilo, protože vám na nich záleží,“ odhalila ve stejném rozhovoru Erin míru propojení labelu se svými kapelami.

Od poloviny devadesátých let se vydavatelství nesmírně dařilo, ale jako se vším, po tučných letech, musí přijít i ta hubená. Koncem devadesátých let přešly finanční výsledovky z černých čísel do červených. „Mohli jsme celý kolotoč jednoduše zavřít, zachovat si distribuci a ihned bychom se dostali do velkých zisků. Tuhle variantu jsme ale rychle zavrhli. Museli jsme zavřít pár kanceláří, propustit několik zaměstnanců, ale v zúžené sestavě jsme se rychle znovu postavili na nohy,“ prozradil kroky, které vedení labelu provedlo začátkem 21. století Fat Mike v rozhovoru pro časopis Loudwire. „Všechno špatné je k něčemu dobré. Fat Wreck Chords se prostě vrátil ke svým kořenům,“ dodal.

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Registrace

Zapomněli jste heslo? Zadejte uživatelské jméno nebo email a my vám pošleme odkaz na stránku pro vytvoření nového hesla.