Mejdan s Hubro Music

Andreas Risanger Meland prolétl norskou hudební scénou jako žhavá střela. Jako hudebník, ale především jako organizátor a následně jako vydavatel. Po domácím vydávání a práci pro jiné si našel své místo jako šéf labelu Hubro Music. Ten převzal otěže ve vydávání současného skandinávského jazzu a v letošním roce slaví dekádu fungování. Za další vydavatelskou oslavou vyrážíme na sever do Osla!

Už na střední škole bylo jasné, že tenhle nadšenec z Haugesundu, norského přístavu, který zásobuje Evropu sledi, se bude motat okolo muziky. Vždyť už jako teenager pomáhal organizovat řadu hudebních koncertů a festivalů, kterých se navíc účastnil jako člen řady projektů na pomezí jazzu, avantgardy a elektronické avantgardy. Zmínit můžeme například Bokfink, Düplo, Norwegian Noise Orchestra, Røyskatt, Sort Mel nebo spolupráci s Lasse Marhaugem. Po přestěhování do Osla založil label Safe As Milk (a následně i elektronický sublabel Melektronikk), kde řadu tehdejších hudebních nápadů vydal.

Sám často vzpomínal, že trampoty s domácím vydavatelstvím, včetně prodělku velké sumy peněz, pro něj byly cennou školou hudebního průmyslu. Turbulentní dění na začátku milénia spojilo Melandovy kroky s výraznou persónou norského hudebního průmyslu – Rune Kristoffersenem – basákem novovlnné hvězdy Fra Lippo Lippi a především šéfem labelu Rune Grammofon, který představoval v hudbě svých svěřenců inovativní spojení jazzu a experimentální elektroniky. O důležitém kroku své kariéry se Andreas nedávno rozhovořil pro portál Allaboutjazz.com: „Jako student jsem mimo jiné pracoval v samoobsluze, kam si shodou okolností chodil Rune každý den kupovat něco k obědu. Znal mě a věděl o mém vlastním vydavatelstvíčku, o kapelách, ve kterých jsem hrál, i o festivalech, které jsem pomáhal organizovat. Jednoho dne se mě zeptal, jestli bych se za ním mohl stavit v kanceláři, že by si se mnou rád promluvil. Když jsem za ním dorazil, nabídl mi, jestli bych pro něj nechtěl pracovat jako jeho pravá ruka. Po roce jsem se vedle dění v Rune Grammofon začal starat také o kapely labelu ECM, pro které jsem se stal norskou spojkou. Tuhle práci jsem dělal od roku 2003 celkem deset let“.

To už Andreas nepracoval pro Rune Grammofon, ale pro největší norský nezávislý label Grappa. Zde také ihned zapadl do vydavatelského soukolí, poprvé bez vlivu na domácí jazzovou a experimentální scénu. A právě absence užšího kontaktu se scénou ho přivedla k myšlence druhého vydavatelského pokusu. Vždyť Grappa vydávala i jazzové desky. Ty ale často zapadly v proudu hudby, zaměřené spíše na pop, rock nebo folk. Z toho titulu přišlo požehnání a s ním i finančním krytí nového (sub)vydavatelství. K tomu všemu došlo na přelomu roku 2009 a 2010. Už od začátku se Andreas rozhodl spolupracovat s designérskou skupinou Yokoland, která je známá svým přírodně laděným designem. Ten v případě obalů alb Hubro Music, jak Meland vydavatelství pojmenoval, jen doplňuje civilně pojaté přírodní fotografie.

O prvním nosiči měl Andreas už poměrně dlouho jasno: „Byl jsem osloven mým přítelem, který znal klavírní trio, jež mělo vydat album na jednom švédském labelu. Vydavatelství ale přestalo se Splashgirl, tak se trio jmenovalo, komunikovat a dle mého názoru výborná nahrávka na pomezí komorního jazzu, progresivního rocku a hlukového ambientu náhle neměla vydavatele,“ prozradil v rozhovoru pro časopis Record Collector letos na jaře Andreas Risanger Meland. Nutno dodat, že se Splashgirl s labelem dodnes spolupracuje. Výsledkem je už šest vydaných řadových alb. To poslední, z jara minulého roku, dostalo název Sixth Sense.

Další nahrávkou, kterou si Andreas schovával v rukávu, byla sólová harmoniová nahrávka bývalého kolegy z dob Safe As Milk, Sigbjørna Apelanda. Posledním jménem, se kterým Meland počítal při rozjezdu Hubro Music, byl i mimořádně produktivní kontrabasista Mats Eilertsen, který zde vydal mimo jiné i sérii autorských triových alb. Jak skromně šéf labelu poznamenal, pak už se zájem začal nabalovat jako sněhová koule. Od roku 2011 pak Hubro vyprodukovalo každoročně mezi dvanácti až sedmnácti tituly, což dělá ve výsledku okolo 120 vydaných alb během prvních desíti let fungování.

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Registrace

Zapomněli jste heslo? Zadejte uživatelské jméno nebo email a my vám pošleme odkaz na stránku pro vytvoření nového hesla.