Natvrdo rozhádaní Zappovi potomci

Zdálo by se, že odkaz fenomenálního muzikanta a sociálního komentátora Franka Zappy, jenž zemřel v 52 letech v roce 1993 na rakovinu prostaty, i po oněch uplynulých 24 letech ve všech ohledech doslova plane jak pochodeň.
Letos v březnu byl na Febiofestu v Praze třikrát promítán skvělý devadesátiminutový dokument režiséra Thorstena Schütteho Frank Zappa: Vlastními slovy (Eat That Question, 2016). Další autorizovaný film-dokument, Who the ..(Fuck).. is Frank Zappa, připravuje v Americe režisér Alex Winter s více než milionem dolarů vybraných od fanoušků na fundraisingovém webu Kickstarter a s plným přístupem k Zappově hudebnímu i filmovému archívu.
Podle smlouvy správcovského pozůstalostního fondu Zappa Family Trust (ZFT) s labelem Universal z roku 2015, bylo od té doby vydáno přes 40 CD léta nedostupného nebo nikdy dosud nevydaného „živého“ materiálu (neskutečné skvosty jako You Can’t Do That on Stage Anymore, Vols. 1-5, The Best Band You Never Heard in Your Life, The Lost Episodes atd).
V Praze jsme dvakrát viděli show Zappových synů. Nejprve pod názvem Z v podání obou bratrů Dweezila a Ahmeta (zpíval vokály) v Sazka Aréně (2006) a poté opětovně Dweezila a jeho band v Arše v červnu 2009 v rámci turné Zappa Plays Zappa.
A konečně, nedávno bylo zveřejněno v katalozích realitní branže mířících na vysokopříjmovou klientelu, že Lady Gaga vloni koupila za 5,25 milionů dolarů sedmiložnicovou nemovitost (včetně Frankova studia, naštěstí bez jeho slavných kytar) Zappovy rodiny v Laurel Canyonu v Hollywood Hills West. Stalo se tak poté, co byla nakládací práva k ní po nějakou dobu zmražena na tzv. vázaném účtu, protože Zappa Family Trust se dostal do platební neschopnosti.
Co tedy tady bylo špatně, když, jak vychází nyní v americkém tisku najevo, po smrti Zappovy manželky Gail (2015), která byla matriarchální vládkyní rodinného fondu Zappa Family Trust, se jejich čtyři děti začaly hádat o peníze a skončily v nekonečných právních tahanicích trvajících dodnes. Ahmet (43), jenž vede vlastní TV a filmovou produkční firmu a oděvní návrhářka Diva (37) stojí v bratro/sestro-vražedném boji proti Dweezilovi (47), jenž je jediným muzikantem v rodině, přitom vyškoleným už samotným Frankem Zappou, a který jako nikdo jiný na světě je schopen aktivně zahrát otcův hudebně velmi komplikovaný materiál naživo pro skalní fanoušky (a tudíž vydělávat nové peníze koncertováním), a proti nejstarší sestře Moon Unit (49), která se už jako puberťačka proslavila na jednom albu svého otce z 80. let dobově módním mládežnickým slangem v písni Valley Girl.
Moon Unit v rozhovoru pro Rolling Stone (2016) uvedla, že nedlouho před smrtí začala její matka Gail říkat „divný věci“. Přitom Moon se o ní starala, vozila ji k lékařům apod. Gail Zappa jí prý řekla: „Odpustíš mi to, co jsem udělala?“ Neměla potuchy o čem mluví. Došlo jí to až když v říjnu 2015 matka zemřela a řešila se její poslední vůle. V závěti Gail Zappa ustanovila za hlavní správce pozůstalosti Zappa Family Trust Ahmeta a Divu. Oba mají dohromady 60 % rozhodovacích a majetkových práv v trustu, kdežto Dweezil a Moon Unit vlastní společně pouze 40%.
Právník ZFT Owen Sloane tvrdí, že za tím stála představa Gail, že ani Dweezil ani Moon Unit se nemají k převzetí a správě rodinného byznysu, se kterou jí prý pomáhal pouze Ahmet. Tento byznys v roce 2015 představoval celkovou sumu odhadnutou na 40 milionů dolarů. Spadala do něj výše zmíněná nemovitost, poplatky za autorská práva k Zappovým skladbám, současné a budoucí tantiémy z prodeje jeho šestašedesáti za života vydaných alb a dalších čtyřiceti titulů dosud vydaných posmrtně, z výtěžků Dweezilových koncertů, desek a prodeje memorábilií jako jsou plakáty nebo trička.
Jedním z nejvíce chucpe témat právních tahanic mezi sourozenci představuje aktivní koncertní činnost Dweezila Zappy. Léta vystupoval pod názvem Zappa Plays Zappa. Čistě technicky potřebuje souhlas ZFT k tomu, aby hrál na koncertech hudbu sestávající takřka výlučně z kompozic svého otce a tamtéž prodával reklamní merchandise týkající se jednak Franka Zappy (trička, plakáty, CD), ale současně i svůj vlastní.
V těchto otázkách se však se ZFT, tedy bratrem Ahmetem a sestrou Divou vlastnícími 60 % práv trustu, nedokázal dohodnout a oznámil jim, že prostě na svých koncertech otcovo propagační zboží prodávat nebude (tvrdí, že mu dokonce sourozenci účetně dluží peníze za minulá období). Ahmet kontruje, že postoj Dweezila nechápe, protože peníze takto získané jdou i do Dweezilovy vlastní kapsy. Právník Sloane charakterizuje Dweezilův postoj jako „pokus přivlastnit si pro vlastní užitek aktiva, jež mají být sdílena celou rodinou.“
V dubnu 2016 obdržel Dweezil od vedení ZFT varovný tzv. cease and desist letter (výzva přestat a dále nepokračovat v dotyčné sporné činnosti) oznamující mu, že, jestliže bude nadále používat pro svoji kapelu a její turné název Zappa Plays Zappa, octne se v porušení patentového zákona v bodě zákonné ochrany registrované obchodní značky. Aby se vyvaroval potenciální žalobě, Dweezil se rozhodl změnit název svého loňského turné na počest padesátého výročí vydání otcovy slavné desky Freak Out na tuto finální verzi: 50 Years of Frank: Dweezil Zappa Plays Whatever the F(uck) He Wants – The Cease and Desist Tour. Sám k tomu řekl: „…musím ctít své závazky k promotérům, fanouškům a lidem, které zaměstnávám, čili jiné cesty nebylo než změnit název turné.“
Také nechtěl platit další případné právní náklady. „Když jsme přijeli někam, kde lidi nechtěli to F(uck) v názvu turné, tak jsme prostě uvedli Dweezil Zappa Plays Whatever the Frank He Wants,“ říká Dweezil.
Tím ovšem rozbroje mezi sourozenci nekončí. Dweezil říká, že ZFT se pokouší dostat do pozice, kdy by mu mohli zabránit používat při hudební produkci i své vlastní příjmení. Ahmet a Diva podali návrh u obchodního soudu na získání federální právní ochrany pro exkluzivní používání obchodní značky Zappa, a to v oblastech, kde by mohli uspět v zabránění svému bratrovi pod svým rodinným jménem veřejně vystupovat, nahrávat či dělat cokoli, co má souvislost s hudbou a jménem Franka Zappy. V extrému, jak uvedl, by to mohlo znamenat: „je nám líto, ale nemůžeš prostě v showbyznysu nadále používat svoje vlastní příjmení.“
Gail, coby manželka, byla vůči Frankovi vždy naprosto loajální a po jeho smrti vedla jejich rodinný Zappa-byznys tvrdě obchodnicky. Přesto měla své mouchy. Jak třeba vzpomíná dcera Moon Unit, matka na ní požadovala finanční pomoc při splácení nákladů za Frankovo dlouhodobé léčení rakoviny. Řekla jí prý tehdy: „tvoje výchova nás s Frankem přišla na 250 000 dolarů, tak nám to teď vrať.“ Moon dodala, že musela kvůli tomu prodat svůj vlastní dům a dodnes prý nechápe, jak něco takového může říct matka vlastnímu dítěti.
Před svojí smrtí Frank Zappa prý řekl Gail, aby potom vše prodala a „vypadla z toho hroznýho showbyz kolotoče.“ Místo toho se Gail, dcera nukleárního fyzika, stala v dobrém smyslu prohnanou a neústupnou strážkyní Frankova odkazu. Dokonce si vysloužila od časopisu Spin nelichotivé přezdívky executrix (šéfovská domina).
Například v roce 2008 se neúspěšně pokusila u německého soudu podanou žalobou napadnout jeden malý německý fanouškovský festival uspořádaný na počest Franka Zappy, když organizátoři, podle ní protiprávně, použili v reklamních materiálech logo se zappovským knírem, jenž je patentově chráněnou obchodní značkou firmy Zappa Family Trust. Dokonce je pod žalobou nutila, aby z centra města odstranili sochu Franka Zappy, kterou zde v dobré víře umístili na podporu svého Zappanále.
Nebo jiná věc. V srpnu 2012 Gail Zappa vysoudila a patentově si zaregistrovala obchodní značku „Captain Beefheart“. Podle serveru Yahoo se Frank Zappa už před mnoha lety soudil o vlastnictví této přezdívky s jejím nositelem, svým někdejším spolužákem ze střední školy a pozdějším stejně ikonicky proslaveným kolegou a spoluhráčem, Don van Vlietem (zemřel 2010). Vlastnictví značky bylo přiřknuto Gail, třebaže pozůstalou osobou po Kapitánovi je jeho vlastní žena Jan. V únoru 2012 Zappa Family Trust vydal dávno ztracené Beefheartovo album Bat Chain Puller, jehož vydání řadu let brzdil soudní spor mezi Zappou a jeho bývalým manažerem Herbem Cohenem. Ochuzená verze tohoto alba byla kdysi vydána pod názvem Shiny Beast.
Mám k dispozici kopii oficiálního textu patentového zápisu týkajícího se šíře pokrytí právní ochrany značky Captain Beefheart, psaného neuvěřitelnou „právničtinou“. Pokrývá absolutně veškeré možné (a dnes ještě možná i nemožné) oblasti a produkty, na které se vztahuje použití patentovaného sousloví Captain Beefheart, které si Gail Zappa zaregistrovala u amerického patentového úřadu USPTO pod kategorií Computer & Software Products & Electrical & Scientific Products. Právní ochrana značky zahrnuje nejenom hudební nahrávky, ale též jakékoli, byť neuvěřitelné produkty, jež by mohly nést Kapitánovo jméno jako jsou třeba sluneční brýle, žurnály, videohry či grafika pro mobilní telefony.
Frank Zappa byl vždy spíše undergroundová senzace než miliony vydělávající komerční zázrak. Už tím, jak si v pozdní fázi své kariéry vybral „bigbandový“ formát své produkce, se vlastně odsoudil k tomu, že jeho turné budou prodělečná (čti – příliš drahá kvůli počtu muzikantů, které musel uživit) a proto za svých aktivních 27 let kariéry raději makal na vydávání neskutečného počtu 66 alb své kapely. Jeho posluchačská základna byla skalně věrná, ale rozsahem nevelká. Jednou nebo dvakrát si tito věrní koupili každé jeho album (LP, kazetu či CD), k tomu možná nějaké to tričko, plakát nebo knihu (The Real Frank Zappa Book, 1989), ale to byl jediný zdroj peněz, jenž vytvořil oněch 40 milionů dolarů hodnoty jeho pozůstalosti.
Jelikož se jeho byznysový model opíral o pravidelný přítok nového materiálu, Zappova smrt v roce 1993 vyvolala nutnost závažných strategických rozhodnutí ze strany jeho blízkých pozůstalých. Jak bylo řečeno, Zappa sám nabádal Gail, aby hmotný i nehmotný majetek po jeho skonu prodala. Ona si však zvolila cestu konsolidace jeho duchovního i hmotného odkazu. Platila drahé právní poplatky s cílem prospěšně zhmotnit veškerá možná dosažitelná majetková práva a usoudit třeba i jen teoretické konkurenty „k smrti.“ Když rodina neměla už žádné nové hudební nahrávky s příslibem přítoku tantiém za zvukový copyright, zvolila cestu inkasa poplatků za tzv. publishing rights, tedy za notace skladeb a použití textů od interpretů coververzí, jakožto zdroj dalších příjmů.
Problém však je v tom, že Zappův katalog je natolik idiosynkratický a osobitý, že když jej nehrajete tak, jak by jej zahrál Zappa se svými Mothers, celá snaha a myšlenka přichází vniveč. A naopak, okopíruj zvuk coververze příliš věrně, aby se s ním tvoje publikum ztotožnilo a Gail se bude rázem soudit o porušení zvukového copyrightu! Jakmile se Zappovo jméno dostalo pod ochranu aktivní obchodní známky, kapely, které hrály coververze, měly problém se svým vlastním marketingem.
Dweezil Zappa měl štěstí v tom, že po celých deset let mu matka dovolovala vystupovat pod trademarkem Zappa Plays Zappa na základě udělené licence. Zřejmě za to platil vysoké poplatky, ale protože byl jedním z tzv. obmyšlených v rámci rodinného byznysu, něco z těch peněz se mu vrátilo. Gail však před dvěma lety zemřela a převedla kontrolu nad ZFT na dva jeho sourozence, kteří mu matčinu „propůjčenou“ licenci okamžitě odebrali.
Pozůstalost zesnulého umělce „v tom nejede pouze pro peníze,“ abych parafrázoval slavnou desku, ale slouží též k ochraně tvůrčího odkazu. Když se díváme zpět na styl, jímž Gail Zappa vedla ZFT, je jasné, že chránila umělecký odkaz svého manžela.
Celé roky Gail bránila tomu, aby se Frankův hudební katalog dostal na iTunes. Zřejmě Dweezil byl tím největším „ambasadorem“ brandu Zappa, kterého rodina měla, přičemž nelze říci, že by zrovna on byl borcem zaplňujícím stadióny, i když Zappa Plays Zappa vystupovali v posledních letech 50–60 krát za rok a prodávali trička a plakáty. Dařilo se jim udržovat kult Franka Zappy při životě a tím si zajišťovali slušný příjem z výnosů.
Je to v podstatě smutné. Dweezil Zappa nemůže být zbaven práva užívat svého vlastního příjmení pro uměleckou činnost jenom proto, že jeho sourozenci vlastní ochranné známky ke stejnému jménu. Své koncerty může propagovat pod svým vlastním jménem a nemusí platit licenční poplatky. Jeho posluchači si to sami nějak v hlavě srovnají. Možná, že opravdu jde o sourozenecké třenice. Každopádně by se jim předešlo, kdyby bývala Gail Zappa jmenovala do vedení Zappa Family Trust nezávislé svěřenské správce a nikoli sama sebe.

Přidat komentář

1 komentář u „Natvrdo rozhádaní Zappovi potomci