Night

Najít domácí hudební seskupení, které to od začátku myslí vážně, přistupuje k tvorbě odpovědně a bez lenosti, ale zárověň netrpí naivitou nebo nesmyslnými ambicemi, dá u nás celkem práci. Ne, že by takoví nebyli, ale těch, ketří čekají, že se něco stane samo od sebe, že si jejich snahy někdo sám všimne a že nic se nesmí uspěchat, je víc. Speciálním opačným případem jsou ti, kteří začínají vymýšlením image, ‚píár‛ strategií, promofotkami a pak teprve začnou řešit prvvní koncert.
7_nightUž z tohoto startovního pohledu jsou Night poměrně netradičním zjevením. Kosmopolitní partou, která rozhodně nemíní dobývat nejprve českou scénu a „…pak se uvidí“. Netrpí komplexy a jde do toho naplno. Ústřední osobou, která si vše už asi před třemi lety vymyslela a postupně začala i realizovat byl Michal Šťastný řečený Amák, nejznámější coby do té doby baskytarista kapely Sunshine. Ten už tou dobou disponoval vybudovaným domácím stu diem, které nakonec odstartovalo i vznik malého labelu Election Records. Amák přizval Patrika Kučeru, kytaristu, se kterým už hrávali kdysi v Táboře (odkud oba jsou) v kapele Blank. Patrik, řečený Tygr, mezitím stihnul působit v post rockových Waawe, se kterými koncertně dvakrát objel Evropu a zůstala po nich dvě alba, a dosud je členem i instrumentálního kvarteta s prostým názvem C. Oba oslovili baskytaristu Dana Černého, bývalou posilu skupin Ladies Swim a Veena, který měl za sebou i období členství v Please The Trees, kde ovšem hrál na klávesy. Posledním, čtvrtým členem, se stal Zdeněk „Regál“ Jurčík, bubeník s praxí ve známých Priessnitz a následně i Jaromír 99 & The Bombers.
První koncert odehráli Night koncem roku 2009 v Londýně, kam se Amák mezitím přestěhoval. Hudba, kterou Night produkují je poměrně temná a ledová. „Tématicky pochopitelně často refl ektujeme postmoderní společnost a její traumata, ta osobní samozřejmě taky,“ komentuje to Dan a Amák dodává: „Ve skutečnosti jsme docela veselí lidé, temnou desku jsme tedy nijak neplánovali. Je ale pravda, že hodně věcí je inspirováno lidskými tragédiemi a depresemi.“ Ve vlivech je provázejí rané postpunkové klasiky The Cure a Joy Division, stejně jako Bauhaus či Jesus And Mary Chain. S prvotním materiálem je ovšem pracováno zcela současně, s využitím elektroniky, samplů a aktuálním přístupem. Láskou k ‚high-tech‘ technologiím se ostatně pánové netají. Každopádně na pódiu působí zcela živelně a zábavně se za pochodu proměňují – chvíli jsou klasickou rockovou sestavou, s punkovým drivem, a o pár okamžiků zas čistě elektronickou kapelou, tvořenou třemi klávesisty a bubeníkem. Umějí melodii i noiseové stěny. Jestliže v jedné poloze připomenou Amákovo předchozí působiště Sunshine, v jiné zas tepou melancholickým elektrem. Ze všeho je patrná jasná vize a směr, pokud se experimentuje, pak se záměrem a nikoliv náhodně. Výsledkem dvouleté práce je debutové album High End Low Liberation (H.E.L.L.), které vyšlo v květnu společnou péčí vydavatelství X production a Election. Amák, obsluhující i druhou kytaru nebo klávesy, sice není výjimečným zpěvákem, ale nahrávka prozrazuje jeho studiové zkušenosti, cit pro zvuk a skladatelský potenciál. Skupina jako celek ale z něj zní trochu nemastně, neusazeně, uměle a mnohem méně energicky než na koncertech. Desku kvarteto ihned s vydáním okamžitě konfrontuje koncertně – půldruhou desítkou koncertů, prakticky den co den v druhé části května. Po první šestici vystoupení v Londýně následují i místní kluby a první koncert v Bratislavě. Na léto se Night chystají vyrazit na festivaly – krom Boskovic budou k vidění i na Rock For People, Besedě u bigbítu v Tasově, Mighty Sounds nebo Grape festivalu ve slovenském Pezinku. Také se chystá vinylová verze debutu, která se objeví v distribuci legendárního britského labelu Rough Trade. Na pár týdnů aktivně fungující skupinu toho zkrátka stihli celkem dost. A přitom jsou stále na začátku…

Přidat komentář