NOK CULTURAL ENSEMBLE: Njhyi 

SA Recordings, 2022, 41:10

Když se ve 30. letech minulého století v Nigérii našly první terakotové sochy starobylé kultury Nok, zprvu se mělo za to, že si je sem, řečeno s nadsázkou, schoval nějaký zloděj moderního umění, protože jejich abstraktní provedení odpovídalo spíš tehdejší době než časům 1500 let před Kristem. Londýnského bubeníka nigerijského původu Edwarda Wakili-Hicka, známého ze sestav Sons of Kemet nebo Kokoroko, záhadami opředená civilizace natolik fascinovala, že založil skupinu Nok Cultural Ensemble. Její jádro tvoří další tři afro-karibští perkusisté z londýnské jazzové scény rozeznívající desítky nástrojů z Afriky, Karibiku a bůhví odkud ještě. Vztaženým k mnoha stylům: od jamajského nyabinghi k brazilskému baião, rumbě, soca, afrobeatu nebo sega z Réunionu. Se svými prapředky prý vedou duchovní dialog a afrofuturistické vyznění kultury Nok, spolu se vzpomínkou na moderní panafrikanismus 60. let jim rozšířilo slovník o dub, elektroniku, broken beaty a bicí automat Roland. Být to v rádiu, máte po starostech. Stačilo by album pustit. Takhle se musíte pokusit o nemožné: popsat vlnivě rytmickou zvukovou koláž odvíjející se rámcově od jazzu, ale spíš ve smyslu svobodného rozletu.

Neposloucháme pouze perkuse. Hicks občas hraje na bambusovou flétnu atenteben a mezi mnoha hosty se objevila také americká klarinetistka Angela Bat Dawid, která ve skladbě Enlightenment vystřihla pro ni tolik typické strhující freejazové sólo. Y.T.T.T (Yesterday as Today, Tomorrow as Today) s Nubyí Garcia naopak evokuje rozbubnovanou meditaci; nebo jak její ztišenou hru na flétnu nazvat. Těžkou, nicméně ohromující kládu představuje Awakening. Vychází prý z jamování na Martiniku, kde Theon Cross vyměnil tubu za lasturu a Hick se za rytmu bélé proměnil po vzoru jamajského bubeníka Counta Ossieva v rastafariána. Nok Cultural Ensemble můžeme zjednodušeně brát za platformu pro londýnskou afro-karibskou diasporu pokládající si otázku, co znamená být dnes v Británii mladý, černý a britský a držet se přitom vlastních kulturních kořenů.

 

Přidat komentář