PETR HOŠEK: Punk až do konce

Petr Hošek byl ztělesněním punku. Ve všech ohledech. Mezi českými punkery byly větší osobnosti, ale nikdo z nich nebyl tak autentický pankáč se všemi klady a zápory, co k tomu patří. Míra Wanek je intelektuál se širokým kulturním a hudebním záběrem, což bylo vidět už u FPB a naplno se to projevilo u Už jsme doma. Zikkurat rychle zamířil k improvizaci a alternativě, pro Chadimu byl punk jen oživení, které mu dodalo energii, a pro Hrdiny nové fronty byl pouhou zastávkou na cestě ke gotickému rocku. Lepších muzikantů by se na punkové scéně našla celá řada, Hošek však představoval esenci punku nejen v hudbě, ale byl pankáčem i v životě. V tom mu může konkurovat snad jen Honza Peterka, ale to zas nebyl bytostný muzikant. 

Plexis vznikli jako mnoho anglických punkových kapel – inspirovaly je jiné kapely, které se tak lišily vzhledem, zvukem a postojem od těch zavedených, že se jejich obdivovatelé rozhodli taky hrát. Punk to umožňoval – nebylo nutné se roky učit hrát na nástroj, než člověk mohl vystoupit. Stačilo pár akordů, a energie a touha se vyjádřit mohla být naplněna. 

Iniciační byl pro Hoška, jak aspoň říkal, poslech Buzzcocks. Bylo by to docela symbolické. Pete Shelley a Howard Devoto se rozhodli hrát poté, co se dočetli o Sex Pistols. Jeli si je poslechnout do Londýna, a byli tak nadšení, že je pozvali hrát do Manchesteru. Při druhém koncertu Pistolí v Manchesteru jim už Buzzcocks předskakovali. 

Hoška sem poprvé viděl v době, kdy ještě nehrál. Někdy, tuším v roce 1982, mě HSB, pro které jsem udělal placky, vzali do Ostrova nad Ohří, kde hráli před Abraxasem. Hubený Petr Hošek, který si nechal říkat Sid podle baskytaristy Sex Pistols, jim dělal bedňáka. Slávek Janda, který chtěl něco přinést, si ho dobíral. Možná právě to ho dovedlo k tomu, aby všem ukázal, že může sám stát na pódiu.

O dva roky později, koncem léta 1984, jsem viděl Hoška poprvé hrát. Na Strahově se loučil Traktor, což bylo jméno, pod nímž vystupoval Visací Zámek, protože i jejich druhý kytarista musel na vojnu. Před koncem koncertu nechali Visáči zahrát Plexis PM jednu nebo dvě písničky, jednou z nich byla samozřejmě Sid Vicious byl nevinnej od Exploited. Moc přesvědčivé to nebylo, ale odpovídalo to duchu punku, kdy zkušenější kapela dala prostor začínající.

 

Petr Hošek byl ztělesněním punku. Ve . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář