PETRAŠ PROJEKT: Balkánské stopy

Hlava XXII, 2024, 42:53

Jako oslavu hudební rozmanitosti pojímá soubor Petraš Projekt album písní, které mají svůj původ na Balkáně, ale které kapela působící na Slovensku uchopila ve stylu na pomezí jazzu a world music. Album tak propojuje balkánskou tradici se západním hudebním přístupem a při zachování textové složky písní posouvá originál přes hranice žánrů.

Duší uskupení Petraš Projekt je dvojice otce a syna Janka (klávesy) a Alena (kytara) Petrašových, Srbů, kteří našli nový domov a nové inspirace na Slovensku. Důležitou součástí sestavy je zpěvačka Anita Ribar Valah, známá mimo jiné ze spolupráce s bratislavskou skupinou Preßburger Klezmer Band. Rytmiku tvoří kontrabasista Ervin Malina a bubeník Miodrag Milovanov a jako host na albu vystupuje slovenský saxofonista a klarinetista Nikolaj Nikitin, který se různým fúzím jazzu a world music už v minulosti věnoval (a na jeho labelu Hlava XXII nahrávka mimochodem vyšla).

Spojení lidové hudby s jazzem samozřejmě není ničím novým. Tento přístup je známý ze skandinávské, polské, balkánské i naší středoevropské hudby (například projekty Emila Viklického, Zuzany Lapčíkové u nás, případně PaCoRa a další počiny Stana Palúcha na Slovensku). Petraš Projekt je tak dalším přírůstkem do této mozaiky, ale díky svým instrumentálním výkonům a vkusným, a přitom nápaditým aranžím si rozhodně zaslouží pozornost. Mimochodem, po instrumentální stránce – i kvůli Nikitinovu přispění – je nahrávka tak svěží, že by bez problémů obstála i beze slov. Místy dokonce působí, jako by se hudebníci nechali inspirovat původními melodiemi a rytmy, které s úspěchem posouvají, zatímco zpěvačka, ač ve svém žánru skvělá, tuto snahu o překračování hranic nepodporuje v plné míře a spíše zůstává v zajetí zažité představy o interpretaci lidových písní. Ale dost možná je tento přístup záměrem a ve výsledku vytváří ještě větší pnutí mezi jazzovou a folklorní složkou alba, které lze rozhodně doporučit k poslechu.

Přidat komentář