PHIL SHOENFELT: Under the Radar

Ačkoli původem Angličan Phil Shoenfelt žije už léta v Praze, rozhodně to neznamená, že by zpřetrhal všechny vazby se svými zahraničními příznivci a přáteli. Aktuální, v Německu vydané retrospektivní album, které je toho dobrým důkazem, dokonce v převážné míře vzpomíná na časy před usazením se v Praze. Jeho nejmladší nahrávka je více než dvacet let stará, a bez výjimky přináší dosud nevydané rarity. Část nákladu navíc vyšla na červeném vinylu.

 

Album má až překvapivě věcnou dramaturgii – první strana nabízí studiové nahrávky, druhá pak koncertní. Cenné nejsou tím, že by šlo o neznámé skladby – spíš naopak. Charlotteʼs Room nebo Devilʼs Hole patří k Philově klasice. Tím, proč stálo za to tyhle verze po dlouhých letech vydat, jsou spíš okolnosti jejich vzniku: jsou tu písně nahrané s producentem Tony Cohenem, který nechyběl u raných nahrávek Nicka Cavea, a později spolupracoval i s dalšími muzikanty z jeho okruhu, včetně Micka Harveyho a Huga Race. Je tu skladba s anglickým psychedelikem Nickem Salomanem aka The Bevis Frond, píseň s houslistou Neilem Blackem (ověnčeným spoluprací s Bauhaus, Bow Wow Wow nebo UB40), vzpomínka na kapelu Khmer Rouge a koncert, na který je pozval Thurston Moore, a také na dlouholetého přítele Nikkiho Suddena.

 

Pozoruhodné je, že ačkoli jde o skladby posbírané z různých míst a značného časového rozpětí (konkrétně z let 1981–1997), celá kolekce nepůsobí jako samoúčelný slepenec a drží díky charakteristickému pěveckému projevu docela dobře pohromadě. A moc nehraje roli, zda se jedná o sólové podání či hraní s kapelou.

 

Zatímco pro Philovy příznivce jistě půjde o pozoruhodný přírůstek do sbírky, pro nezasvěceného posluchače, který nezná jeho tvorbu, tahle deska vůbec není špatná na seznámení, protože dobře zachycuje zpěvákova různá období a vysvětluje na názorných příkladech i jeho inspirace. Je dobře, že se Phil Shoenfelt o to vše s ostatními podělil.

 

 

Last Yearʼs Youth Records, 2019, vinyl, stopáž neuvedena

 

Přidat komentář