PREßBURGER KLEZMER BAND: Baladen

Šest instrumentalistů (akordeon, housle, klarinet, piano, kontrabas, bicí) a tři zpěváci-sólisté společně s několika hosty včetně smyčcového kvarteta, to je sestava, která nabízí prakticky bezpočet aranžérských možností. Bratislavský Preßburger Klezmer Band, dnes už legenda svého žánru, toho využívá na svém albu balad vrchovatě: ze všech možných příkladů doporučuji například skladbu Zumerteg, v níž na sebe roli hlavního nástroje postupně berou klavír, smyčce a akordeon, komorně pojatou kratičkou Grine Felder, křehkou závěrečnou A Rege nebo naopak lehce estrádní Rivkele. Funguje to dohromady, a pokud si kapela třeba v písni Kraj tanana šadrvana až nebezpečně pohrává s líbivostí, ihned to vyváží neotřelou a rozvernou A Libe.

Celkově je album Baladen pochopitelně klidnější, a především vážnější než předchozí nahrávky skupiny. Zůstává sice zakotveno v židovské tradici, ale na jedné straně v aranžích hraničí s vážnou hudbou a na straně druhé s hudbou populární, především meziválečnou. Však také jeho hlavním tématem je objevené dílo dosud neznámého židovského skladatele Arie Abrahamsona, který před válkou působil v Bratislavě, zhudebňoval básně v jazyce jidiš a pochopitelně nemohl neznat dobovou písňovou tvorbu včetně tak populárního slovenského tanga.

Už právě kvůli objevu a znovuuvedení Abrahamsonovy tvorby stojí album Baladen za pozornost. Přitom nejde o žádný retro ohlas nebo devótní poctu, ale o moderní dílo, které starý písňový materiál předkládá ve verzích spíše plně aktuálních než pouze aktualizovaných. Neznalému posluchači doporučuji poslouchat od skladby Karshelekh, kterou dobře známe s textem Milana Lasici jako Čerešne v podání Hany Hegerové. Z jednotlivých skvělých instrumentalistů je dobré sledovat například pianistu Valéra Mika. Jen loni vydal dvě velmi rozdílná a přitom v obou případech silná autorská alba. Zde slouží písním a celku, ale jeho talent je i v této roli čitelný.

 

Real Music House & Slovak Klezmer Association, 2018, 56:27

 

Přidat komentář