RAISON D’ÊTRE: Daemonum

Cyclic Law, 2021, 74:53

Když v roce 1991 ještě -náctiletý Peter Andersson založil svůj projekt raison d’être, brzy se stal senzací na tehdy vlivném labelu Cold Meat Industry. Od té doby se toho na scéně odehrálo mnoho. Peter přišel s desítkami hodin své autorské muziky nejen skryt za tímto jménem, ale vedle toho stačil obsluhovat spoustu dalších projektů jako třeba Atomine Elektrine, Grismannen, Necrophorus, Panzar, Bocksholm nebo Stratvm Terror, které tvořil sám nebo s jinými muzikanty. Po mohutné reedici zásadních alb historie projektu na vinylu, přichází Peter s novou dávkou muziky.

Stejně jako všechny předchozí desky, i tato je silně inspirována Jungovými myšlenkami. „Jung je zásadní element pro pochopení raison d’être i mého osobního života. Nevidím žádný rozdíl mezi mým životem a uměleckým vyjádřením, jsou jedno a totéž. Hudbu používám jako jeden ze způsobů, jak získat znalosti o svém nitru, a Jungovy teorie používám jako vhodné vodítko. Neříkám, jestli má Jung pravdu, nebo ne, ale tento filozof nabízí zajímavé nástroje, jak lépe porozumět vnitřnímu životu a uvědomit si pravé já,“ doslova říká autor v rozhovoru pro portál Side-Line. Zatímco první desky projektu byly postaveny primárně na pomalých melodiích nebo rytmech, nové desky mají základ jiný, více postavený na samotných zvucích a specifické atmosféře.

Dark ambient v současném podání Švéda je komplexnější zážitek, který často více než desetiminutové kompozice staví současně na temné elektronice, industriálních ornamentech a samplech klasických nástrojů a vokálů (trademarkem je především užití gregoriánského chorálu). Zatímco předchozí desky byly zvukově velmi minimalistické, nové album se obloukem vrací k vlastním kořenům. To znamená k bohatší melodické struktuře i širší paletě užitých zvuků.  Poslech nemusí být pouze pojungovsku výletem do svého vnitřního já, ale filmově imaginativním soundtrackem probíhajícího podzimu.

 

Přidat komentář