Adam Tvrdý Trio: Doublewell

Produkce Arty má na mladé kytaristy dobrý čich: debutovali u ní David Dorůžka na albu Karla Růžičky Jr., v úloze kapelníka Roman Pokorný a teď Adam Tvrdý. Určitá propojenost těchto debutů je v muzikální zakořeněnosti všech tří v tradici nejlepších kytaristů moderního jazzu. A to přesto, že vzhledem ke svému věku si nutně museli zažít hudbu nejslavnějších rockových kytaristů šedesátých let. Poté, co Adama Tvrdého pro jazz definitivně získala hudba Milese Davise, stali se mu inspirací kytaristé druhé jazzrockové generace, Pat Metheny, stylově uvolněnější Davisův odchovanec John Scofi eld a z blues a soul jazzu vyrostlý George Benson. A zdá se, že právě k Bensonově přítulné melodičnosti a rytmičnosti mají Tvrdého skladby blízko, jak svou hudbu představuje hned v úvodní Surround Change. Také v ní naznačí, že bude střídat zvuk akustické a elektrické kytary, bude-li mít pocit, že je to účelné k vyjádření zvukem. Ani náznak nějakého klišé nenajdete v Another Blues, což se u této základní formy citové podstaty veškerého jazzu snadno stává – a je to bráno jako patřičné. Výborná skladba! Každého dobrého kytaristu láká nálada klasické kytarové hudby vycházející z latinskoamerické hudební atmosféry. Opět v krásně znějícím provedení to předvede Adam Tvrdý v zamilovaně znějící When I Look At You nebo Accompanied Solitary. Náladu mu svým sólem utvrdí v prvém případě Barošova basa, ve druhém Dvorského. The Rain začíná „kapkami na plech parapetu“, skladba po většinou působí náladou skutečně jako vyhlídka z okna do deště, leč v půli svého času ji, ač hráno akusticky, rozbouří „bluesrockující“ sólo kytary. Na své si v závěru opět přijde kontrabas Petra Dvorského. Early Sunset je svižná skladba začínající v bopovém stylu a končící zcela impresionisticky. Také tato skladba poukazuje na Tvrdého zamýšlení nad vývojem hudby uvnitř skladby, nad aranžováním. Tvrdého trio na albu má dvě obsazení. V pěti skladbách s ním hrají kontrabasista Tomáš Baroš a bubeník Martin Novák, ve čtyřech skladbách rytmiku tvoří Petr Dvorský na kontrabas a Jan Linhart na bicí nástroje. Album je autorské a po této stránce nadprůměrně zdařilé. Adam Tvrdý je dnes už zkušený hráč, kterého lze slyšet i ve švýcarských kapelách March15 a Adam Taubitz Band, v triu kontrabasisty Františka Uhlíře, v kvartetu klavíristy Jakuba Zomera, byl také členem Českého národního symfonického orchestru v projektech Ennio Morricone in Prague a The Beatles Night

ARTA/2HP, 2012, 55:30