Al-Yaman: Insanyya

4_Al_YamanAl-Yaman patří na tuzemské scéně world music k těm zajímavějším. Neorientuje se na nejprofláknutější styly jako je balkánská hudba a nepokouší se za každou cenu napodobovat exotický folklór. Arabský zpěv Ashwaq a orientální motivy dávají hudbě nezaměnitelný charakter. Al-Yaman se jej navíc snaží uplatnit v rámci moderně pojaté hybné hudby, v níž se mísí prvky world music, popu, rocku i dubu.
Tady je však jisté úskalí – místy převáží onen nejjednodušší přístup k fúzi, kdy se arabská melodika nasadí na pevný rytmus a připraví se tak o aditivní způsob, kdy se melodie prodlužuje podle potřeby textu. Výsledkem je hudba svádějící k tanci, okořeněná orientálními motivy a ne integrální propojení přístupů. Ne že by však mnozí představitelé arabského popu nedělali totéž. A nutno podotknout, že Al-Yaman to i na novém albu INSANYYA (Indies Scope, 2010, 66:31) zvládají na výtečnou, hybné Saarab i rychlé Risalah skoro všechny strhne k tanci.
Al-Yaman se přitom nedrží jen jednoho pojetí. Omnia se nese v duchu dubu a Makhatir má zase blíž k elektronickému rocku stříknutému EBM. Al-Yaman však má na víc. První část Qudum al Rasul má onu imaginativní atmosféru, jakou člověk očekává od směsi arabské hudby se západní. Hluboké tóny perkusí a podmanivá elektronika vytváří náladu plnou tajemství, bohužel v druhé půlce se arabská lidová změní v hybnou taneční skladbu s chrleným rapem Turnera Harrisona. Možná to na tanečním parketu zabere, ovšem kouzlo se trochu vytrácí. Bohužel kapela nedokáže udržet náladu, kterou vytvoří, což ukazuje i následující Lazan. Ten sice nepřeválcuje hybný rytmus, ale příliš pompézní aranžmá. I gradující titulní Insanyya ukazuje, že čím střídmější aranžmá jsou, tím je silnější výsledný dojem. Lépe taky vynikne zajímavý hlas Ashwaq, která je velmi přesvědčivá zejména v nižších polohách.
Jistá přeplácanost je největším problémem. Al-esh, který se postaral o aranžmá a samply a hraje na klávesy, by měl občas ubrat, což ukazuje i závěrečná Ethnic Sessions. Zpěv je působivý, ale s postupným zahušťováním doprovodu se trochu vytrácí, zejména když je akcentován rytmus. Navíc ,kosmické‘ zvuky, které působí v úvodním Si-raa předznamenávajícím charakter desky zajímavě, jsou už na konci desky trochu oposlouchané. A ještě více vadí fanfárovité začátky refrénů. U těch už lze mluvit o profláknutém klišé, ovšem těžko se jich zbavit, když Al-esh je současně producentem.
Jak už bylo řečeno, Al-Yaman sice představují to zajímavější na scéně tuzemské world music, bohužel se však vydali cestou nejmenšího odporu. Možná jim to přinese více posluchačů, ale současně to nivelizuje jejich hudbu.

Přidat komentář