Album měsíce března

album_mesiceJaromír Honzák feat. Sissel Vera Pettersen: Blood Sings
Od Jaromíra Honzáka jsme si zvyk­li očekávat sofistikovaná autorská, s výjimkou drobných epizod instru­mentální alba. Samozřejmě pomi­neme-li projekty, na kterých se po­dílí jako sideman. Pokud jste předem nevěděli, na čem kontrabasista prá­vě pracuje, asi nastal nejvyšší čas se divit. Divit se potěšeně, nutno hned dodat. Na samém sklonku loňského roku vydaná deska Blood Sings ob­sahuje převážně úpravy písní Suzan­ne Vega. Ovšem pod výrazy „úpravy“ či „nová aranžmá“ si musíme dosa­dit skutečně silný tvůrčí vklad. Tribu­te alba jazzmanů věnovaná někomu „odjinud“ sice nepředstavují žádné novum. Stačí připomenout ceně­ný Hancockův titul River: The Joni Letters nebo ve federálních pomě­rech třeba Lipovu nahrávku Beatles In Blues. Ale pokud se povedou, mo­hou ve známých písních odhalit když ne nový vesmír, tak minimálně jiný výhled na stejnou realitu.
Vesmír Suzanne Vega viděný Honzákovým teleskopem vypadá, zjednodušeně řečeno, ještě křehče­ji, průzračněji, teskněji a – „vzne­šeněji“. Čímž nemyslím žádnou sa­molibou hru na umění, ale skutečně povznášející, nezemský dojem. Za­tímco Suzanne Vega je žensky cit­livou vypravěčkou všelidsky plat­ných příběhů z newyorských ulic, lokálů i domácností, což se neobe­jde bez pohledů na pavlače, odpad­ky i kostlivce ve skříních, Honzákovo cítění a následně aranžmá vypichu­je čistotu hudební i textové myšlen­ky. K tomuto dojmu zásadně přispívá i projev norské zpěvačky Sissel Very Pettersen, zdánlivě chladný, ale ve skutečnosti spíš přenášející proži­tek na jinou, „obecně melancholic­kou“ úroveň.

Rozhodně však nečekejme, jak tomu v případech tribute alb jazz­manů obvykle bývá, prosté převede­ní písní Suzanne Vega do jazzového výraziva. V případě Blood Sings to­tiž vůbec nejde o jazz, jak je tradičně vnímán. Kdepak jen přihodit víc blue notes, víc jazzově synkopovat rytmi­ku, rozložit a rozvést nosnou melodii improvizací a ve finále vyšperkovat píseň scatem – nic takového! To by bylo na Honzáka moc schematické. I když na druhé straně ani neposu­nul hudbu třeba směrem jazzového experimentu, což by určitě bylo za­jímavé. Když už bychom měli album žánrově zařadit, tak snad mezi ten nejkultivovanější současný lounge pop. Ale koho by zajímaly škatulky?

Co vlastně Jaromír Honzák s pís­němi „udělal“? Opět velmi zjedno­dušeně řečeno, rytmicky i harmo­nicky je rozvolnil. Nechal melodie protáhnout záda a letět. Ne nadarmo na obalu CD najdete vytištěný jediný citát z textu Ironbound/Fancy Poul­try „backs are cheap and wings are nearly free“ (hřbety jsou levné a kří­dla skoro zadarmo) a vůbec nevadí, že v písni jde o popis prodeje rozsekaného drůbežího masa. Hudba vyvolává spíš předsta­vu křídel andělských. Jen nasa­dit a skočit. Jak ono rozvolnění funguje, lze nápadně ukázat tře­ba na příkladu Fifty-Fifty Chan­ce. Původní výrazný rytmus zmizel. Náladu skladby uvedou díky volume pedálu (či podob­nému efektu) z nicoty povstá­vající tiché akordy, přidá se minimalistický motiv piána, se zpěvem nastupuje jakoby po­chodový, ale maximálně ztišený virbl a náladu dobarvují mollové vyhrávky na kontrabas smyčcem. Výsledek? Všeobjímající nostalgie.

Netřeba opakovat, jak dobře si umí Honzák vybrat muzikanty, kte­ří vycítí jeho záměry. V náladotvor­ných klávesových krajinách mladého hráče Víta Křišťana se potkávají vlivy klasického impresionismu i mehl-dauovských meditací. Všestranný ky­tarista Josef Štěpánek (Radůza, Xindl X, Petr Linhart…) přistupuje ke hře zásadně jinak než tradicionalisticky, vytváří spíše zvukové závoje. Dosta­tečně známa je bubenická citlivost a střídmost Łukasze Żyty, který už pa­tří k dlouholetým Honzákovým spolu­pracovníkům. O Sissel Veře Pettersen byla řeč. Dodejme jen, že krom doko­nalé kontroly výrazu dokáže také ča­rovat s playbackem přidanými vo­kálními linkami a když si v závěru Solitaire dovolí vzdálený skřek zkres­lený elektronikou, působí to pořád málem něžně. Jak intuitivně se všem hrálo dosvědčuje i jediná „autorská“ skladba alba – kolektivní improvizace If You Were In My Music.

Málokdy se stane, aby si poslu­chač pouštěl coververze se stejnou chutí jako svůj oblíbený originál. Autorovi recenze se to nyní děje prá­vě s Honzákovým albem.

Animal Music, 2012, 46:19