Birds Build Netst Underground: Night Night

Birds Build Netst Underground představují tuzemskou odpověď na avantgardní DJe, kteří si nemyslí, že jejich hlavní náplní práce je rozjuchat roštěnky pod pódiem, jako to o dvacet let dříve dělal jen za pomoci jiných prostředků nonstop žijící Michal David s Poupaty. Vinylové minialbum NIGHT NIGHT ukazuje styl práce Petra Ference a Michala Brunclíka, kteří nepátrají po hybných funkových groovech, ale nebojí se využívat všech aspektů vinylových desek včetně šumů a praskotů, které echují, cyklí do smyček a popřípadě dále efektují.
Nejzajímavější je nahrávka ve chvíli kdy se nejvíce vzdalují klasickému DJingu a jen minimálně využívají hudebních motivů a pracují s praskoty, ruchy a skřípoty nebo útržky hlasů. Tento přístup nabízí především studiový megamix airportairplanechurchhospitallivingroom na druhé straně minialba vydaného v limitované edici 333 kusů. V jeho úvodu zaznívají jen kroky, vrzání z přeskakující desky, kterou chvíli doplňují hlasy, až se k lupancům a praskotu přidá ještě osamělý postupně zesilující tón. Pasáž sboru představuje logické vyústění, po němž by skladba měla skončit. Následující sekvence echovaných kosmických zvuků patří sice k nejpovedenějším momentům celého opusu, měla však být sboru předřazena nebo uvedena samostatně, přičemž dovětek v podobě dvou smyček kytarového doprovodu by si zasloužil zkrátit.
Birds Build Netst Undergorund nepokoušeli jít za své kompoziční schopnosti, opět se však ukázalo, že dvojice je silná především ve zvukových kolážích. Jasně to potvrzuje hned úvodní Swallow it Dog. Temný zacyklený úvod s množstvím praskání nám nabízí náladu ohrané desky Laibach a opět ukazuje industriální inspiraci souboru, vrcholem je však až druhá část, kdy Ferenc a Brunclík dali před poničenými nahrávkami hudby přednost vrstvení podivných jakoby ptačích zvuků. Škoda jen banálního přechodu přes zpomalení záznamu, které opět potvrzuje druhý problém souboru. Kromě toho, že jeho členové nejsou DJové (což je přednost, nejsou svazováni pravidly, ale neměli by se pouště t do víceméně klasického míchání, jako nabízejí následující Night Seeds s vpády jazzového motivku do ambientního podkladu, a zejména rychlá chaotická Riparia riparia), totiž občas jejich tvorba postrádá stoprocentní dotaženost.

Přidat komentář