David Sylvian: Manafon

3_sylvianDavid Sylvian na novém albu MANAFON (Samadhisound, 2009, 49:31) adjustoval svůj zpěv zvukovými plochami, k jejichž vytvoření si přizval prominenty mezinárodní progresivní hudební scény. Udělal dobře, jeho egocentrickému a fádnímu zpívání i lyricko-patetickému poselství projektu to hodně pomohlo. Nápadité, bohatou hráčskou zkušeností generované instrumentální dialogy, jež si vyměňují třeba John Tilbury s Otomem Yoshihidem, Keith Rowe s Christianem Fenneszem anebo Werner Dafeldecker s Burkhardem Stanglem, jsou mnohem zajímavější než samotný vokální projev protagonisty projektu. Sylvian-básník je rozhodně přesvědčivější než Sylvian-zpěvák, ačkoli ani romantizující dekadence, zde inspirovaná životem i dílem velšského poety R. S. Thomase (Manafon je vesnice, kde pobýval), není jako poetický princip dnes již žádné terno. Přesto všechno, Manafon, navazující svou poetikou na album Blemish (2003), vyznívá jako logicky vystavěný narativní celek s přirozenou lyricko-epickou strukturou. A hlavně nutí k opakovanému poslouchání. Jako promyšlený a zároveň intimní počin zkušeného autora – ,muže víry‘ i ,muže bez vlastností‘, přesvědčeného, jak zpívá v úvodní písničce, o tom, že příběh musí za každou cenu pokračovat – je skvělým příspěvkem do aktuální diskuse o muzikalitě obecně i o ambivalentním napětí mezi komponovanou a improvizovanou hudbou a smysluplnosti elektroakustických uměleckých gest v digitálním věku. Album, jež je produktem tří nahrávacích setkání (ve Vídni, Tokiu a Londýně) v rozpětí tří let (2004– 2007), vyšlo též v exkluzivní, velkoryse koncipované limitované dvoudiskové edici, obsahující kromě původního audio CD také dvě atraktivně ilustrované knížky a zejména DVD s video-dokumentem Phila Hopkinse Amplified Gesture, ve kterém Eddie Prévost, Keith Rowe, Evan Parker, John Butcher, Otomo Yoshihide, Christian Fennesz a další rozmlouvají o filozofii, poetice a praxi současné hudební improvizace. Částečnou kompenzační náplastí za toto exkluzivní vydání, jež bylo záhy po svém vydání vyprodáno, je alespoň webová stránka (www.manafon.com), obsahující též útržky z filmových rozhovorů.