Fat Possum Records – Not The Same Old Blues Crap 3

6_fat_possumProdukce zásadního amerického (post)bluesového labelu Fat Possum byla na českém trhu k mání ve druhé polovině devadesátých let, poté se distribuce vytratila. Nyní rukavici zdvihl Black Point, který alba (v CD, ale některá i ve vinylových verzích) prodává jak ve svém kamenném, tak internetovém obchodě, navíc za relativně přátelské ceny. To je taky důvod, proč zrovna teď upozorňuji na nepříliš aktuální kompilaci FAT POSSUM RECORDS – NOT THE SAME OLD BLUES CRAP 3 (Fat Possum/Black Point, 2004, 65:31). Právě na základě firemních samplerů si totiž zatím neinformovaný zájemce může udělat docela dobrý obrázek o tom, co pod zmíněnou značkou najde za výtečníky.
Produkce Fat Possum patří na bluesové i alternativní scéně k těm nejpozoruhodnějším a nejvíce respektovaným. Odvíjí se přibližně ve třech řadách. Tou nejzásadnější bylo a je vydávání posledních žijících interpretů mississippského blues, dnes povětšinou již elektrifikovaného, avšak stejně syrového jako když se kolem ,Otce vod‘ potloukal Charley Patton nebo Son House. K nejslavnějším jménům tohoto okruhu patří R. L. Burnside, jehož nahrávky zpřístupňovali Fat Possum až do jeho smrti, a to jak v archivních podobách, tak v mimořádně zdařilých a pro vývoj scény vlivných experimentálních crossoverech s elektronikou (na kompilaci najdeme ukázku z jednoho takového alba A Bothered Mind). V těsném závěsu je pak třeba T-Model Ford, kterého znají i návštěvníci šumperského Blues Alive, nebo Robert Belfour. Jakýmsi ,kmotrem‘ scény byl Junior Kimbrough. Ačkoli má Fat Possum v katalogu několik jeho vynikajících alb ,psychedelického blues‘, na tuto kompilaci se vešel pouze jako autor v ukázce z projektu Sunday Nights: A Tribute To Junior Kimbrough. Ne ovšem ledajaké: píseň You Better Run tady totiž hraje velký fanoušek stáje Fat Possum Iggy Pop s The Stooges.
Hranice mezi touto a následující vydavatelskou linií je neostrá. Jde totiž o umělce, kteří si berou syrové blues jako základ, ale stavějí na něm odlišné, většinou současnější výrazivo. Zde můžeme hovořit o excentrickém a z několika koncertů v Čechách dobře známém Bobu Logovi III, skupině The Black Keys nebo Grandpa Boyovi. Přesahy jsou ostatně pro produkci Fat Possum typické: label se nebojí klasické bluesové nahrávky ani nechávat samplovat pro potřeby raperů, případně remixovat. A v poslední době (což tato kompilace přirozeně nezachycuje) už občas míří i do hodně vzdálených vod. Jedním z posledních titulů vydavatelství je ostatně nové album znovuobnovených rockových Dinosaur Jr.
Poslední sférou zájmu Fat Possum je pak vydávání archivních terénních nahrávek, najmě ze sbírky folkloristy George Mitchella. V této části katalogu najdeme i taková všeobecně známá esa klasického mississippského blues, jakými byli Fred McDowell, Furry Lewis nebo Robert Pete Williams.
Co vím, Fat Possum nevydali jedinou nahrávku, která by nestála alespoň za pozornost. Řada z nich patří k tomu nejlepšímu ve svém oboru za poslední více než desetiletí. Stačí ochutnat z tohoto sampleru a podle vlastního vkusu si vybrat to okénko, ke kterému si půjdete přidat.