Gjallahorn: Rimfaxe

2_07_ArmagedonSeverský bůh Heimdall nepotřebuje spánek a sluch mu slouží až tak, že slyší růst ovčí vlnu. Snad proto mu byla svěřena úloha hlídače sídla bohů v Ásgardu. V den Ragnaröku, nevyhnutelného konce světa, zaduje na roh Gjallahorn, jehož zvuk otřese celým světem, aby k rozhodující bitvě mezi mocnostmi zla a dobra svolal bohy a hrdinné reky. Ragnarök představuje zánik, ale podobně jako křesťanský Armagedon také počátek šťastnějšího života. Podle severské mytologie z oceánu vyhřezne nová zem a pod posvátným stromem Yggdrasilem přeživší lidé naleznou v troskách Valhally poselství boha Odina, odkaz dalším generacím – posvátné runy, v níž je dodnes ukryta veškerá moudrost severských národů. Řídí se jí také finsko-švédská skupina Gjallahorn, vedená vynikající zpěvačkou a houslistkou Jenny Wilheims. A stejně tak jako její nový parťák Goran Mansson nahradil pro kapelu léta letoucí charakteristické bručení australského didgeridoo – ano, čtete správně – snad ještě obskurnějším, přestože ryze evropským Paetzolodovým subkontrabasem, Jenny se v roli bohyně noci Nott neprohání noční oblohou na černém koni Rimfaxovi, nýbrž po lesích na běloušovi.
Gjallahorn alby šetří, vždyť od roku 1998 je RIMFAXE (Vindauga Music, 2006, 56:43) teprve čtvrté. Princip jejich tvorby se však nemění: stále se za inspirací obracejí do dávné pohanské historie, pracují se středověkými melodiemi, baladami a lidovými texty z Finska, Švédska, Norska nebo Islandu. Následně vezmou akustické nástroje (housle, violu, mandolu, flétny, perkuse a zmíněný barokní dechový subkontrabas) a upletou barevné stužky, z nichž studiový inženýr Martin Kantola utká fascinující zvukový pléd, zářící vikingským ornamentalismem, tajemnými melodickými spirálami a kurážnou přírodní syrovostí. Tentokrát starobylou švédštinou Gjallahorn uhranuli dokonce amerického producenta švédského původu Bruce Swediena, pracujícího pro Quincyho Jonese, Counta Basieho a Michaela Jacksona. Od Kantoly si vyžádal nahrávky a doladil je neobvyklou hutností, zdůraznil některé z nejasných kontur a z alba učinil jeden z hitů letošního roku.