Jaroslav Jakubovič: Coincidence

4_CoincidenceKdyž bylo z Pražského hradu oznámeno, že v lednu vystoupí kvinteto Jaroslava Jakubovice, psáno bez diakritiky, museli se i pamětníci rozvzpomínat, o koho vlastně jde. Přitom tento saxofonista, flétnista a klarinetista byl celou šestou dekádu členem jednoho z nejvýraznějších jazzových těles našeho moderního jazzu, původně west coastového Jazz Comba Ústí nad Labem. Tato amatérská skupina získala řadu ocenění doma i v zahraničí a jak už to chodívalo, ojedinělé nahrávky jsou zachovány na černých LP samplerech supraphonských (Jazz na koncertním pódiu, 1962, Československý jazz, 1964) a na zahraničních značkách ve festivalových výběrech (Düsseldorf, 1965, Vídeň, 1966, Curych, 1966). Čs. rozhlas možná má někde ještě zapadlé drobky dvou set nahraných skladeb ze studia nebo z vystupování v Divadle hudby v Praze. Obdivovanými sólisty Comba byli trombonista Svatopluk Košvanec a – saxofonista Jaroslav Jakubovič.
Jakubovič emigroval dva týdny po příjezdu srpnových okupantů. Košvanec odešel v roce 1972 hrát profesionálně do Prahy, a tím se historie ústeckého komba uzavřela. Jakubovič působil střídavě v Izraeli a USA (Buddy Rich, Lionel Hampton, doprovodné kapely Manhatan Transfer, Paula Simona), specializoval se na barytonsaxofon. V roce 1978 byl podle ankety Down Beatu třetí za Gerrym Mulliganem a Papperem Adamsem v této nástrojové kategorii. V USA byl znám spíše jako jazzman izraelského původu. Loni se v české restauraci v New Yorku setkal s Georgem Mrazem a ten mu pomohl sestavit kapelu vynikajícího obsazení: Randy Brecker (trubka), Tom „Bones“ Malone (trombón), Phil Markowitz (klavír), Adam Nussbaum (bicí nástroje) a samozřejmě nesměl chybět kontrabas George Mraze. Tato parta pak v kvartetním až sextetním obsazení jednotlivých skladeb nahrála v New Jersey a v New Yorku album COINCIDENCE (CD, VMM Records/2HP, 2009, 72:50), jež právě dorazilo do tuzemské distribuce. Na něm se ještě objeví vokální kvarteto (Ula Hedwig, Margaret Dom, Emily Bindger, Michael Lynch) a v New York Blues Ula Hedwig ještě zapěje sólově. Hudba Jakubovičova alba je tanečně rytmická, což důrazně podporují tutti pasáže všech tří dechařů, živá a nekomplikovaná, vychází z hard bopu, některé skladby či pasáže mají blízko k soul jazzu. Hudba komba je nabita krásnými sóly, v prvé řadě pianisty Phila Markowitze, například v Gaudeamus igitur či v titulní baladě Coincidence, v níž si zasteskní také barytonsaxofon Jaroslava Jakuboviče. Strhující je nejkratší, tříapůlminutová skladba Times Square Lullaby – přesto v ní stačí opět oba sólisté excelovat. Nechybí bluesová nálada (Prague Spring), vokálně projevená Ulou Hedwigovou a sborem v New York Blues, v obou se projeví trubka Randyho Breckera. Dravost většiny skladeb si nelze představit bez dokonalé souhry Mráze s bubeníkem Adamem Nussbaumem. Jakubovičova pražská premiéra s Breckerem, Košvancem, Viklickým, Dvorským a Troppem 17. ledna byla neméně úspěšná, předpokládám že Multisonic záznam ve své edici Jazz na Hradě vydá.