Jefferson Airplane: dvojCD (RCA / Sony Music Legacy, 2009)

12_the_woodstockKe čtyřicátému výročí legendárního festivalu vyšel box set The Woodstock Experience, který si můžete pořídit jako komplet nebo si vybrat konkrétní umělce. Pět 2CD zachycuje pět koncertních záznamů významných aktérů této události a jejich tehdy aktuální studiová alba.

V případě kapely Jefferson Airplane je to jejich pátý řadový opus Volunteers, jenž vytvořili ještě v klasické sestavě s vokalisty Grace Slick a Martinem Balinem, kytaristy Paulem Kantnerem a Jormou Kaukonenem, basistou Jackem Cassadym a bubeníkem Spencerem Drydenem. Je to dílo jistě poplatné své době, ale přesto má tahle směsice psychedelie, folku, country, blues a popu stále svůj náboj zejména díky tomu, že obsahuje právě dobové poselství, což platí především pro úvodní We Can Be Together a závěrečnou titulní skladbu. Tradicionály jsou z dnešního hlediska už poněkud vyčpělejší, ale rozevlátější kousky typu Eskimo Blue Day nepostrádají patřičný magický esprit. Svou výraznou stopu tu zanechali i David Crosby a Stephen Stills coby skladatelé a Stills i svými ústrojnými hammondkami. Záznam jejich vystoupení, které se odehrálo za úsvitu 17. srpna 1969 a Slick ho nazvala příznačně „morning maniac music“, zde vychází kompletně zcela poprvé. Díky tomu tu můžeme slyšet i rozsáhlé verze skladeb Wooden Ships (ta má dokonce přes dvacet minut) a The Ballad Of You + Me + Pooneil, které nejsou nastaveny samoúčelnými sóly, ale dokazují psychedelickou energii souboru. Ona zvláštní ranní atmosféra tu vůbec hraje podstatnou roli. Je to jakoby vzepětí posledních sil plné naděje a zároveň nevědomá předzvěst horších časů. Tohle dvojCD (RCA / Sony Music Legacy, 2009, cca 72 + 66 minut) by se nemělo stát pouhým doplňkem sbírky pamětníků, ale docela dobře by mu slušelo místo ve školních diskotékách (pokud něco takového někde existuje) a sloužit coby názorná pomůcka při hodinách hudební výchovy.