Kan Mikami: Live In Kouchi University / Hoi 1973–1992

6_Live_In_Kouchi_UniverzityV rámci vydavatelské činnosti tokijského labelu PSF, který v poslední době mapuje edicí archivních záznamů kořeny japonské psychedelické avantgardy , vyšly dvě dosud nevydané nahrávky kultovního undergroundového písničkáře Kana Mikamiho. Tato dvě alba pokrývají dvacetileté tvůrčí období japonského barda, jehož rané sólové desky jsou zřetelně ovlivněny západní písničkářskou tradicí, americkým blues, ale i japonským folklorem.
První z vydaných desek LIVE IN KOUCHI UNIVERSITY (PSF/RéR CZ, 2005, 42:26) je záznamem jednoho z prvních Mikamiho koncertů, který se roku 1972 odehrával na univerzitě v Kouchi. Písničkář se již zde představuje jako vyhraněná hudební osobnost a jeho výraz už nese většinu specifických znaků, které rozvíjí dodnes – chraplavý hlas pohybující se v expresivních, místy exaltovaných rovinách, nezkreslená elektrická kytara, polodeklamativní vokál s občasnými zpěvovými ornamenty a schopnost vytvořit podmanivou atmosféru. Studentské publikum v koncertním sále reaguje poměrně bouřlivě – tleská, směje se a vykřikuje, což nejaponskému posluchači vnucuje jistý pocit ochuzení o textovou složku (booklet je bohužel jen v japonštině), která je podle všeho plnoprávnou součástí Mikamiho písní. Jedinou nevýhodou alba je poměrně nekvalitní zvuk původní nahrávky, která i po úpravě vykazuje spíše znaky bootlegového vydání.
Výběrové album HOI 1973–1992 (PSF/RéR CZ, 2005, 61:25), které shromažďuje doposud nevydané studiové i živé nahrávky, se vyznačuje podstatně lepší technickou kvalitou. Představuje Mikamiho v širších souvislostech nejen jako sólového hráče (i když zde tato poloha i nadále dominuje), ale také v doprovodu několika doprovodných skupin, které dodávají jeho písním na síle a dynamičnosti. Toto album velice dobře dokumentuje postupný příklon k experimentálnějším výrazovým formám, ke složitějším písňovým schématům i částečné ovlivnění psychedelickou hudbou a hlukovou alternativou, která se v jeho díle projevila nejzřetelněji v první polovině devadesátých let v projektech spojených s Keiji Hainem, především pak v jejich společné skupině Vajra.

Přidat komentář