Kronos Quartet: A Thousand Thoughts

kronosKronos Quartet letos slaví 40. výročí vzniku, což odráží i titul A Thousand Thoughts. Jde vlastně o „oslavnou“ kompilaci starších nahrávek, zahrnujících i všechny změny sestavy na postu violoncella. Ale přitom nečekejte nějaké pusté „best of“. Plných deset skladeb z patnácti, tedy poctivá stopáž hodná řadového titulu, dosud nebylo nikdy vydáno. Ovšem nemáme před sebou ani pouhý výběr zbytků z předchozích desek, rarit a nepodařků, ale tematické album, jehož jednotlivé položky kvartet průběžně pečlivě střádal právě pro tuto příležitost.
A Thousand Thoughts totiž monitoruje výhradně přesahy Kronosu do „etnické“ hudby. Ač tematické, patří tak paradoxně k vůbec nejpestřejším titulům souboru. Zahrnuje skladby pocházející ze čtrnácti zemí, včetně Číny, Indie, Argentiny, Švédska nebo Irska. S výlety napříč globem se pojí také přítomnost nadstandardního počtu hostů. Čínský virtuóz Wu Man zahude na pipu, jindy zase sedne za tabla indický rytmický mystik Zakir Hussain, Homayun Sakhi rozezní afghánskou „loutnu“ rubab, z horstev Balkánu dolehnou Le Mystere des Voix Bulgares. Kronos zavzpomíná také na spolupráci se zesnulým „Pavarottim z Plání“, texaským pěvcem Donem Walserem, či argentinským géniem Astorem Piazzollou.
Říkáte si, že z takového kulturního poskakování z kontinentu na kontinent zákonitě musel vzniknout pořádný galimatyáš? Nikoliv. Jestli drží deska pohromadě díky charakteristické interpretaci Kronosu, nebo proto, že umělecký vedoucí a houslista David Harrington, který si vzal na starost i produkci alba, geniálně vybral a seřadil skladby tak, aby poukazovaly na jakousi všeobjímající lidskou sounáležitost, netuším. Ale celá kolekce odlišností jakoby tvořila jednotnou staro- i novosvětskou suitu. Nevěříte-li, přesvědčte se na vlastní slechy.

Nonesuch, 2014, 74:09