Leon Russell: Life Journey

life journeyJe ironií osudu, že pianistu, zpěváka a skladatele Leona Russella si většina rockových fanoušků pamatuje především jako Harrisonova a Dylanova basáka z koncertu pro Bangladéš. Tenhle „lev s bílou hřívou“ ale samozřejmě patří za klávesy, zpoza kterých mimo jiné sledoval zlatou éru Joea Cockera nebo svého rodáka z Oklahomy J. J. Calea. Cockerova památná deska a turné Mad Dogs & Englishmen by bez Leona vypadaly úplně jinak. Cale zase vydal svá zásadní elpíčka Naturally, Really, Okie a Troubadour u Russellova labelu Shelter Records v Tulse.
V roce 2010 se Leon Russell dočkal pozdního comebacku, který mu připravili Elton John a producent T-Bone Burnett. Společně se ti tři podepsali pod výjimečné album The Union, na němž ostatně hostují i Neil Young, Booker T. a Brian Wilson. Zvláštní sound měl vliv na další řadovou desku Eltona Johna The Diving Board – bylo by tedy jen logické, kdyby v burnettovském duchu pokračoval i méně komerční Russell. Bohužel se tak nestalo; Leonovi se v tichosti přehoupla sedmdesátka a dál si jede po své ose, bez výraznějších stylových přesahů. Na letošním albu Life Journey tak trochu bilancuje, což je pochopitelné, uvážíme-li, že během natáčení CD The Union málem podlehl infarktu, zápalu plic, onemocnění mozku a bůhvíčemu ještě.
Life Journey vypovídá leccos o interpretově vkusu. Album začíná znepokojivou písní Roberta Johnsona Come On In My Kitchen, která patří k bluesrockovému kánonu už od dob filmu Performance, kde ji improvizoval na akustickou kytaru Mick Jagger. K rock’n’rollovým kořenům se Leon hlásí předělávkou Elvisova hitu Fever, i když nelze nevzpomenout na stejně dobrou jazzovou verzi Elly Fitzgeraldové. Ráz nahrávky však určují dvě úchvatné balady – Carmichaelova Georgia On My Mind a bílá parafráze na černošské spirituály That Lucky Old Sun. Snad proto působí cédéčko „raycharlesovsky“, ačkoliv celkově je to mnohem menší energetická bomba. S materiálem, jaký si zpěvák zvolil, se dají dělat divy a nutno říci, že v lepší produkci by jednotlivé písničky mnohem více „zasvítily“. Resumé: dobrá známka za kvalitní výběr, ale co do míry originality a nasazení je to s bídou trojka.

Universal Music, 2014, 47:55