Americká zpěvačka Linda Ronstadtová naposledy zazářila před čtyřmi lety v písni A la Orilla de un Palmar na výtečném albu San Patricio, které natočili irští Chieftians s kytaristou a producentem Ry Cooderem. Letošní kolekci duetů, posbíraných ze všech období její kariéry, vydala chvíli poté, co se dozvěděla, že trpí Parkinsonovou chorobou. Svůj odchod ze scény ohlásila už v roce 2011, načež publikovala memoáry, žel až příliš seriózní na někdejší krásku, která popletla hlavy desítkám slavných mužů od filmaře George Lucase přes guvernéra Kalifornie až po Jima Morrisona. Na její nohy v duhové minisukni, jež předvedla Johnnymu Cashovi v jeho televizní show, nelze zapomenout, stejně jako na záznam koncertu v Atlantě roku 1977 (k zhlédnutí na Youtube), kde zazpívala píseň Desperado od Eagles takovým způsobem, že se i těm, na které sedí zvolání „oh, you’re a hard one“, orosilo čelo. Sbírka patnácti duetů převážně z countryového ranku však představuje klidnější stránku Lindy Ronstadtové. Rajc v jejím hlase je samozřejmě stále přítomný, bez něj by některé aranže nebylo proč poslouchat; nicméně to, co člověka okamžitě upoutá, je zpěvaččina soustředěnost a schopnost naprosto bezchybného výkonu. Fotografie z natáčení, použitá na obalu, to dokonale ilustruje. Kompilace má překvapivý začátek: tři intimně laděné skladby z alba Adieu False Heart (2006), nominovaného na cenu Grammy, které Linda nahrála napůl s představitelkou louisianského stylu cajun Ann Savoyovou. Přirozeně nešlo obejít spolupráci Ronstadtové s Dolly Partonovou a Emmylou Harrisovou, na jejichž trio z konce 70. let teď vlastně navazuje Norah Jonesová s projektem Puss n Boots. Ale i když bývá zvykem strkat Lindu do countryové škatulky, ona sama s každou novou dekádou znovu dokazovala, že nemusí být interpretkou jediného žánru. K úžasu nahrávacích firem měla fenomenální úspěch v oblasti pop music (dokonce se dočkala zavádějící nálepky „královna rocku“), muzikálu a swingu (viz závěrečný duet s Frankem Sinatrou) i jako zpěvačka mexických národních písní. Konečně, k jejím raným vzorům patřila kromě Edith Piaf též mexická pěvkyně Lola Beltrán. Dodnes Ronstadtová prodala přes sto milionů alb, aniž by se nějak zásadně zpronevěřila svému vkusu a svým nárokům. Aktuální výběr duetů nemůže tak bohatý profesní život v žádném případě pokrýt; přesto je dobrým připomenutím, že tato dáma pořád existuje, i když už, jak smutně říká, „nezazpívá ani ň“.
Rhino Records, 2014, 50:17