Mariem Hassan: Deseos

7_06_Mariem_HassanBlues vnímáme jako vyzpívané trápení. Duševní očistu, výkřik k samotnému Nejvyššímu. „Můj Bože, pomoz mi“, obrací se k němu i zpěvačka Mariem Hassan ze Západní Sahary. Smutnější blues než to její s chutí písku a zoufalé beznaděje, na světě asi nenajdete. „Nejsyrovější a nejbolestnější blues, jaké jsem kdy slyšel,“ napsal novinář Andy Kershaw. Pronikavě ječivým, hořce naříkavým a za všech okolností neskutečně uhrančivým hlasem poskytuje duchovní útěchu lidem svého národa Sahruis, zapívá-li ale L’Intifadu, píseň o tom, jak marocká okupační armáda s napalmem vyhnala Sahruis z po staletí obývané země, burcuje svědomí politiků, přehlížejících bezmála třicetileté přežívání Sahruis v uprchlických táborech na jihu Alžíru. Není žádným Deanem Reedem ze Sahary, spíš Bessie Smith, sráženou tragediemi: první manžel, nepřející hudbě, se s ní rozvedl, během povstání přišla o tři bratry, pak na rakovinu zemřel její dlouholetý spolupracovník skladatel Baba Salama, jehož elektrická kytara dodávala jejímu pouštnímu blues hlasitost a naléhavost. Rakovinu předloni lékaři diagnostikovali i u ní. Vykřesala se ze všeho a následně vyzpívala na albu DESEOS (Nubenegra, 2006, 56:24). V překladu ze španělštiny zní jeho název Prosba. Jedná se o velmi osobní, v jazyce Hassiniya nazpívané skladby reflektující nelehký život. Před smrtí ho s ní natočil Baba Salama, zpěvaččin bratr Boika s kytarou a několik hráčů na bubny tebal a sboristek. Hassanina hudba vychází z tradice hawl, rytmicky složité písňové formy zabarvené arabskou a maurskou kulturou. Hawl, původně hrané na loutnu tinidit a harfu ardin stojí někde uprostřed mezi malijským blues Ali Farky Toureho a pouštní hudbou z Mauretánie.
Mariem Hassan s kytaristy do své hudby zlehka vkládá i stopové prvky reggae a rocku, zaobírá se národním neštěstím, touhami a nadějemi. I bez znalosti jazyka nebo španělštiny, do níž jsou texty na obale přeloženy, převládá pocit, Jako byste šlapali bosýma nohama po ostrém štěrku. Vrcholem je pak zelektrifikovaná hymna povstání Sahruis proti Maročanům, kvílívá píseň L’Intifada.
Zpívá ji na všech koncertech a určitě ji neopomene zařadit ani během svého letošního vystoupení na Colours Of Ostrava, kde bude dělat předskokana Robertu Plantovi.