Michael Mantler: The Jazz Composer’s Orchestra Update

michael_mantlerPo čase vskutku dobrodružná velkoorchestrální hudba! Skvěle napsaná a aranžovaná, s bohatou instrumentací, nahraná s podivuhodnou výbušností a expresí. Pojem update netřeba v počítačovém věku vysvětlovat, ale pro tento případ hudby vycházející ze stavu jazzové avantgardy přelomu šedesátých a sedmdesátých let, raději použiji synonyma zpřítomnění. K nové nahrávce Michael Mantler sezval devatenáctičlenný mezinárodní vídeňský orchestr Nouvelle Cuisine Big Band, což by se dalo přeložit jako nový receptář bigbandového jazzu (nouvelle cuisine – výraz pro trend odklonu od tradiční francouzské kuchyně). Kapela, již spoluzaložil v roce 1980 Rakušan Christoph Cech, její kapelník, se tak vřadila do historie Jazz Composer’s Orchestra. První verzi sestavili v roce 1964 klavíristka Carla Bleyová s trumpetistou Michaelem Mantlerem v rámci rovněž jimi založeného The Jazz Composer’s Guild pro nekonvenční jazzové skladatele a muzikanty. V letech 1965–75 se verze orchestru uvedly mimořádnými alby autorsky zaštiťovanými předními průkopnickými osobnostmi. Jazzová avantgarda se vyrovnávala s nástupem jazzrocku, s vlivy hudební moderny dvacátého století a zabývala se hledáním neobjevených cest jazzového vývoje. Tímto se také zaobírá příloha alba v rozhovoru s Mantlerem i v jeho profesním životopisu. K Nouvelle Cuisine Big Bandu se přidružili jako vůdčí sólisté Michael Mantler s trubkou a Bjarne Roupé s kytarou a dva tituly rozezní smyčce mezinárodně úspěšného radio. string.quartet.vienna. „Upgradeovány“ byly v létě 2013 skladby z období 1963–69, nové verze jsou označovány čísly, nikoli odkazy na původní názvy. Výjimku tvoří nejmladší Update Twelve, jež se na konci alba objeví ve třech verzích: V pomalejší první, romanticky dramatické, je sólujícím nástrojem kytara Švéda Bjarnea Roupého. Druhá, výrazně odlišná verze, je zvukově ovlivněna expresivitou smyčcového kvarteta, bicími Lukase Knüflera, Mantlerovou trubkou, a v závěru také elektrickou kytarou. A třetí se vrací k původnímu tématu ve zvukově barevné poklidné impresi nerozrušované nespoutanými sóly. Bez jazzových sól se rovněž obejde temně dramatická Update Nine, opět zvukově významně obohacena vídeňskými smyčci. Harry Sokal (n.1954), známý saxofonista slavného kvinteta trumpetisty Arta Farmera z období 1979–99, dostal prostor v Update Eight, v Update Five se o prezentaci podělí ve volnějším stylu s altsaxofonistou Wolfgangem Pushingem (n. 1956). Klidnější Update Six zahajuje pianista David Helbock, následuje Mantlerova trubka – vše podmanivě podkládají táhlé zahuštěné tóny žesťových sekcí; v druhé půli skladby se hudba po lehkém roztančení vrací do temna „wagnerovsky“ klenuté dramatické hudby. Update Ten obdaří samomluvným sólem jeden ze tří kontrabasistů Manuel Mayr a naléhavě znějící altsaxofon Pushinga. Mantlerova hudba je zadumaně vážná, dějově vzrušující, hutný zvuk vzniká symfonizující orchestrací, z níž vyrůstají jednotlivá sóla. Radostí vás jeho hudba neroztancuje, ale strhne jak maelström.
ECM/2HP, 2014, 54:56