Moberg Ensemble: Kdybych věděl…

2_07_MobergOpustíš-li mne, zahyneš, napsal Viktor Dyk. Zanecháš-li stokrát omletého trendem živeného moravského folkrockování, čeká tě nekonečné nebe, myslím si já. A také, že kde už nic není, ani smrt nebere. Nabourávat se do otevřených dveří a vydávat se u toho málem za věrozvěsta odlišnosti u nás zabíralo poměrně dlouho, a nedělejme si iluze, ještě bude, nicméně vstali noví bojovníci a najednou existuje srovnání. A ejhle, samozvaní buditelští inovátoři moravských lidovek se ocitají v trenýrkách. Například před pražským Moberg Ensemblem nebo Tomášem Kočkem, těmi, kteří do horňáckých a valašských písniček vybubnovávají africké rytmické vzorce a vůbec se u toho nestydí –protože moc dobře vědí, stejně jako primáš Martin Hrbáč, že moravské lidovky v sobě ukrývají nebývalý, dosud zakuklený rytmický potenciál. Ne nadarmo teagrasovský Jiří Plocek Hrbáčově syrovému, zemitému hudcovství přezdívá ,folklorní bigbeat‘. Co do počtu, Moberg Ensemble na albu KDYBYCH VĚDĚL… (Black Point, 2006, 49:14) zeštíhlel, co do krásy a bohatýrství zmohutněl. Z duše přesvědčení pendleři mezi Moravou a čímkoliv sugestivně rozezněli svůj grandiózní smíšený sbor gregoriánským chorálem, středověkým církevním zpíváním, severským jekotem, bulharským vlněním i alexandrovským patosem. Národní veleznámost lidovek rozšmikala aranžérka Blanka Laurychová jako záclony. Nebýt textů, nepoznal by je místy snad ani dávný tvůrce. Odhalila v nich všestrannost, zvukomalebnou náladovost i netušené vlohy pro páření – třeba i s popem, no a co. Zbavila je smrtícího folklorismu. Dojem, že by jim klávesy s klavírem nebo Kopův tenorsaxofon mohly shodit autoritu, můžete mít leda tak při čtení obalu, ne už při poslechu. Když pak přijdou takové Zapadá, Putovali nebo Vyletěl sokol, uvědomíte si, kolik uhrančivosti lze dostat z jednoduše zahraných bicích násobených africkými bubny. Anebo také rozpustilosti – viz Ej hory.
Ještě dlouho bude trvat, než se po tomhle zdařilém albu v Čechách v tomto směru k Moberg Ensemble někdo jenom přiblíží. Zdůrazňuji, v Čechách. Být vydavatelem, už bych balil cédéčka, aby si je mohla poslechnout celá Evropa.