Mona Mure & En Esch: 120 Tage

11_mona_mur_Tak tihle dva se hledali, až se našli. Duo Mona Mur & En Esch, jehož první polovinu tvoří hamburská avantgardní zpěvačka s kořeny v 80. letech mj. v okolí členů Einstürzende Neubauten, a druhou zakládající člen slavných německých industriálně-rockových KMFDM, se sjednotilo na výrazu temného a chladného elektronického šansonu až kabaretu, čerpajícího mimo jiné dokonce až z odkazu specifi cké kultury Výmarské republiky (včetně verzí dvou písní Kurta Weilla a Bertolta Brechta Surabaya Johnny a Der Song von Mandelay).
Nebude snad příliš přehnané tvrzení, že album 120 TAGE – THE FINE ART OF BEAUTY AND VIOLENCE (Pale Music Int., 2009, 59:48) lze hravě srovnat – především výrazově, sound je pochopitelně odlišný – s nejlepšími kusy ,duchovně spřátelených‘ zpěvaček jako je Siouxsie nebo Nico. Mona Mur koketovala v minulosti i s popmusic, v jejím hlase je znát nejen jistota, ale i zkušenost s různými žánry, byť na tomto albu volí především zaříkávačský, takřka démonický rejstřík, který výtečně ladí s industriálně znějící programovanou rytmikou, mohutnými klávesovými zvuky a zvláště ostrými, až k vazbám zboosterovanými En Eschovými kytarami. Přitom vesměs nejde o nic jiného než o opravdové písničky v klasickém slova smyslu, většina z nich by se dala klidně zanotovat u klavíru, žádné experimenty nebo podezřelé pokusy o ,umění pro umění‘ se tu nekonají (závěrečnou industriální koláž vytkněme před závorku, byť i ona má své kouzlo a na album kupodivu vcelku logicky zapadá).
V hudbě dua je hodně patosu, hodně pózy – ale album (a věřme, že i koncert 8. listopadu v Arše ve společnosti mj. Lydie Lunch, která si nepochybně bude s Monou Mur v zákulisí dobře rozumět) dokazuje, že tyto rysy nemusejí mít vždy jen záporné znaménko. V lecčem tahle hudba připomíná slavné berlínské nahrávky Iggyho Popa a Davida Bowieho, a v podobných příkladech bychom mohli pokračovat donekonečna. Berlín, ve kterém dvojice v současné době operuje, si svůj svérázný šmrnc zkrátka drží a nese stále čerstvé plody, které si zvláště vyhranění gurmáni vždycky rádi vychutnají.