Krize hudebního průmyslu zamávala nejen s domácím hudebním trhem, stále se ale najde v české i moravské kotlině dostatek nadšenců, kteří vydávají CD s hudbou okrajových žánrů, a my si dva nové přírůstky dnes představíme. Po Epidemii records, jejichž dvě nové desky jsem představil v minulém čísle, dnes přijde na řadu vydavatelství a distribuce HORUS CyclicDaemon, které přispěchalo o Halloweenu s novou sólovou deskou Švéda Simona AA Kölleho podepsanou jako Musterion. Tři roky se střádaly pilnému hudebníku, kterého známe spíše z dvojice Za Frûmi, aby našly uplatnění na jeho nové řadovce. THE WONDROUS JOURNEY THROUGH THE CATACOMBS OF LIFE (HORUS CyclicDaemon, 2009, 61:19) je druhé CD album Musterion a znovu je vystavěné na halucinogenních vizích, které se pohybují od pohádky, surrealistické konstrukce až po horor. Samotný příběh se týká kontroly mysli psychickými, elektronickými, sexuálními, farmaceutickými, subliminálními a jinými prostředky. Přesahuje až do absurdna a Simon AA Kölle přitom zcela jistě vymítal některé své soukromé démony na komplexních a obskurních kompozicích. Vtahuje tak posluchače na imaginativní a strašidelnou pouť, v níž se snoubí prvky temného ambientu, surrealismu a absurdity. Simon i na svých jiných albech kličkuje mezi melodií a snahou „filmově“ postihnout myšlenky, které byly hnacím motorem jeho hudebních črt. Především na tomto CDčku ale Kölle zařazuje velké množství fi led recordings a akustických linek, které nastřádal při společném jamování s Apocalypsis cum Figuris a míchá je z tradičního dark ambientního základu à la Cold Meat Industry. Improvizace, pokřivená cirkusová hudba, industriální partie a mnoho atmosférických momentů udává směr k vysoce symbolistické desce, kde nedílnou součástí horečnaté skládanky je i tradičně vysoce výpravný digipackový obal s grafikami od finského hudebníka Niko Skorpia z labelu Some Place Else.
Nezahálí ani další český vydavatel, Petr Frinta, kterému se podařil na konci loňského roku zaháčkovat asi největší úlovek za celou jeho kariéru. Omámit totiž drone ambientní partu Maeror Tri a znovu jim vydal dlouhou dobu nesehnatelné debutové CD MULTIPLE PERSONALITY DISORDER (Purple Soil, 2009/1993, 49:32), které původně vyšlo na labelu Korm Plastics známého hlukového aktivisty Frans de Waarda. Album, jak už sám název napovídá, se věnuje vícenásobným poruchám osobnosti, to znamená vážnému onemocnění člověka, o kterém se i dnes zas tak moc neví (i když se má za to, že určitou formou poruchy trpí jeden člověk ze sta). Poruchy odhalují zcela jiné osobnosti v jedné smrtelné schránce, které se mohou přepínat mezi sebou zcela nečekaně, navíc bez doprovodných symptomů. Čtveřice původních skladeb má i proto názvy „Správce, Umrtvovač, Mstitel a Ochránce“ a jasně tak předznamenává různé nálady všech více než desítiminutových kompozic. Sedmnáct let stará deska je katalogem drone ambientu, ukazuje trojici v nátlakové „japonské“ poloze, vyváženou přesýpající se z útoku do konejšivější obrany, ale i v tiché kontemplativní poloze. Ambient i industrial jsou žánry, kde hranice mezi starým a novým je čím dál tím méně zřetelná. Důkazem budiž i letošní reedice předchozího projektu blouznivých kytarových Troum, která se může směle řadit mezi novinky nejpomalejší hlukové muziky.