Nabatov Wogram Rainey: Nawora; Twinkeys: Tarkus and other love stories

naworaPůvodně Moskvan Simon Naba­tov (piano), Nils Wogram (trom­bón) z německého Braunschweig a Newyorčan Tom Rainey (bicí) spo­lu nezkřížili své nástroje poprvé (viz například Roundup z roku 2009, jazz Limbo nebo Steady Now). CD Nawora nahrávali následně po Roundup v ko­línském Loftu a v podstatě se nějak zřetelněji od předchozího kvinteta neodlišují; nicméně tím, že zeštíhleli o Matthiase Schuberta a Ernsta Reij­segera, se o to více zkoncentrovali na vzájemnou souhru. Těch sedm impro­vizací alba není sice z jednoho kadlu­bu, najdeme tu i hravější, tanečněj­ší, opravdu nonšalantnější přístupy (Nonchalant Hint), ztajemněnou po­vlovnost a rozvážné protónování (He­roes Like Us) nebo zvolněné bazírová­ní na jednotlivých tónech (Persistence Is A Virtue), avšak ani to nemusí platit pro celek jmenovaných, většinou del­ších čísel (od 6 do 12 minut), protože proměňování probíhá na zvukové ša­chovnici i v rámci jedné souhry, stačí pokyn jednoho z trojice, aby si rébus dalšího navázání proměnili odlišnou tajenkou. Základní rovinou kompaktu však je robustní energie, která výko­ny zhmotňuje do vzájemné srostitosti, muzikanti stupňují svůj pospěch jako na překážkové dráze, kde překonávají nástrahy, Nabatov zesiluje své původ­ní světelné klávesíkování do tónové hamižnosti nad klávesnicí, bezpeč­ně uzemněnou, Wogram si okamžitě zaoponuje a osvědčuje důležitou roli svého nástroje tím, jak ho brilant­ně rozeřvává, rozryčí či rozprskává, k čemuž Rainey bubnuje jako o závod a zvyšuje tempo ostatním. Připomíná to místy valnou hromadu, jindy dosti­hy, místy dokonce průchod minovým polem zvuků, stupňujících probrušo­vanou srdceryvnost. Bumbáctví bi­cích, zasukovanost klavíru a rozevlá­tost trombónu zaplňují celý prostor a neponechávají ani skulinu nezapl­něnou, což se týká obou poloh – té bouřlivé i té rozkochané, v obou se totiž trojice dokáže okamžitě zabyd­let ať pro hazardérskou provokaci a rozkurážené výtržnictví nebo pro roz­něžněné pohroužení. Na této desce, mimochodem perfektně nahrané i po technické stránce, je prostě neustá­le proměnlivo: střídá se na ní aprí­lové počasí, chvílemi sprchne, za­bouří, následuje silný vichr, ale pak scénu opanuje slunečno. A to všech­no neponechá posluchače v klidu. Je to ale provokace, která je nadmí­ru přitažlivá.
twinkeysS Nabatovem má dvojice TwinKeys společné klavíry, tentokrát dva, k nim však přidává varhany, harmonium, melodiku, kalimbu a tak podobně. Pod pojmenováním TwinKeys se ukrývají John Wolf Brennan a Esther Flückiger; ten první z nich na řadě předchozích projektů většinou spojoval experi­mentování s poslouchatelností a na žánry se nikdy příliš neohlížel, jeho partnerka pak proslula spíše v klasic­ké oblasti včetně umného zvládnutí Bohuslava Martinů. Tentokrát titul CD Tarkus and other live stories signa­lizuje návrat do Brennanových mla­dých let, kdy jeho idoly byli (a zřejmě zůstávají) hrdinové progresivního roc­ku. Těm oba věnují svoji pozornost a prezentují je i jako lákadla: ve třech oddílech tu najdeme aranžmá skla­deb skupin King Crimson, Emerson, Lake & Palmer, Gentle Giant a Genesis (z éry Petera Gabriela). Ty pak doplňu­jí zčásti vlastními improvizacemi, čás­tečně variacemi (viz převzatý Tarkus a následné Sparkus, Darkus, Sharkus a Larkus). Tento labyrint rozličných odezev nicméně neosvědčuje nato­lik vlastní překvapující nápaditost, je dopován spíše proměnami nástrojů než originálním přístupem. Brennan si také neodpustí svůj klavír v uvede­ném obsazení (jako by se vychloubal svou technickou zručností) označit jako arcopiano, pizzicatopiano, sordi­nopiano, tamburopiano či framepia­no. Uvážlivost k předlohám je zjevná, provedení je na odiv virtuózní, je pa­trné, že cílem jsou námluvy s širším publikem nostalgizujících zestárlých rockerů, které ocení vžitou nivelizaci i lehčí notu záběru, ale pro fajnšme­kry bude toto spektrum bez zásad­nější renovace poněkud stereotypní. A tak nejpozoruhodnějšími opusy jsou pro mne Spiders I – VIII a Ligetissi­mo, v nichž Flückiger osvědčuje jak své snování a umné proplétání melo­dií, síťující více prvků i nápadů (včetně „smithovských“ varhan) v prvním pří­padě a dovedné parafrázování Ligeti­ho. Potom ještě předzávěrečná trojice miniatur zajiskří a korunuje hráčskou dovednost obou klávesistů, závěr se pak opět vrací do předešlé machy. Ne vždy musí snaha přilákat široké obe­censtvo souznít s předchozími umný­mi kontaminacemi zábavnosti a ori­ginality. Ale ti rockoví pamětníci si tu snad přijdou na své.

NABATOV WOGRAM RAINEY – Nawora, Leo Records, 2012, 61:05
TWINKEYS – Tarkus and other love stories, Leo Records, 2012, 71:37

Přidat komentář