Paralaksa – Live

5_06_paralaksaPolské abstraktně improvizační duo,Paralaksa, vydává po dvanácti letech své existence třetí album s názvem LIVE (Rockers Publishing, 38:46, 2006). Paralaksu tvoří baskytarista Wojciech Mazolewski, jejž můžeme znát ze skupin Pink Freud, Baaba nebo Ludzie, a klávesista Adam Kamiński. Oba se na svých albech často obklopují nejrůznějšími hosty. Původně byli součástí yassového hnutí, hráli avantgardní jazz a experimentovali s nástrojovým obsazením (dvě baskytary, fagot, klávesy). Po prvním eponymním albu z roku 1997 svůj instrumentář a hudební výraz oprostili až na nezbytné minimum: album v.2.0 (Pracownia Ludzie Gdańsk, 2003) už je nahrané v současném složení. Nezaměnitelným znakem dua je zvuk Kamińského analogového elektromechanického syntezátoru Moog Prodigy a digitálních retro-kláves Nord Electro, které svou specifickou barvou a občasnou psychedelickou jedovatostí upomínají na sedmdesátá léta. Oba muzikanti zvuk svých nástrojů upravují samplováním, smyčkováním a elektronickou modulací, takže výsledek často zní jako mnohem početnější kapela. Na aktuálním albu Live duo doplňuje DJ Lenar, který hrou na dva gramofony dobarvuje hudbu o rytmické a perkusní struktury, scratchuje, avšak téměř nepoužívá pevné zvukové stopy z hraných vinylů. Dodává tak téměř čtyřicetiminutové improvizované skladbě pevný rámec, zhutňuje a dynamizuje její celek netradiční gramofonovou improvizací, která spíše než DJing připomíná metodu jazzového instrumentálního hraní. Ačkoliv je nová deska živou nahrávkou, rozhodně mu můžeme přiřknout status plnoprávného alba. Hlavním tvůrčím postupem dua je improvizace, o níž Mazolewski říká: „V našem pojetí je to pokračování freejazzové tradice – hrajeme improvizovanou hudbu, založenou především na interakci.“ A právě ona vzájemná, freejazzová‘ komunikace a interakce obou hudebníků je zde oproti předchozímu albu mnohem bezprostřednější. Skladby jsou rychlejší, průběžně natáčené repetitivní basové i klávesové loopy zůstávají, ale improvizované vstupy obou nástrojů nabyly na intenzitě, svižnosti a barevnosti. To je způsobeno jednak zachycením spontánní nálady živého vystoupení, ale také instrumentálním přispěním třetího hráče, DJe Lenara. Tento amalgám nejrůznějších vlivů, který s promiskuitní samozřejmostí mísí elektroakustické experimentování s minimalismem, freejazzovým přístupem nebo abstraktně elektronickými post-tanečními fúzemi, před- stavuje to nejlepší, co můžou naši severní sousedé v rámci současné hudby nabídnout.