Původní Bureš: Poslední zhasne

10_puvodni_buresKapely jako je Původní Bureš mnozí oceňují jen za tu výdrž, s jakou si léta drhnou umanutě svoje písničky, které ctí jasné kořeny, ale zcela ignorují módní i průkopnické dění. Je to škoda, i když od poloviny osmdesátých let, kdy tahle parta vznikla, se toho v jejich hudbě mění jen pramálo. Podobných poctivých spolků, které jsou autentické, na nic si nehrají, nepředstírají umění a o přirozenost se nemusí snažit, zase není až tolik. Na šestém oficiálním albu POSLEDNÍ ZHASNE (Indies Happy Trails, 2009, 47:53) oproti tomu minulému trochu ubrali na agresivitě a přidali na zpěvnosti. Pořád je to pestrá směs folku, punkově ,rovného‘ jednoduchého rocku, kramářských a hospodských písniček. Natočili ho tentokrát v přirozeném prostředí – na vystoupeních ve svých oblíbených podnicích U Rafa a v legendární hospodě Na Slamníku. I když byly studiově přidány ještě banjo nebo akordeon a sbory, jedná se o zcela věrný obraz toho, jací ,Bureši‘ opravdu jsou. S darem pro ve své jednoduchosti geniální melodie, kvantitou, ve které občas nechybí vyložené odrhovačky i rýmy, co zatahají za uši, ale stejně tak se vylupují i výtečné nápady jako je citlivá a něžná ,Záruční list a osvědčení jakosti‘, za které by mnozí slavnější mohli být rádi. Vedle ní tu nechybí i jak z Haight-Ashbury konce šedesátých let vypadlé psychedelické pasáže, nicméně ty melodické, folkovější polohy se v tomto případě vydařily víc. A ještě jeden prvek je tu fajn – zatímco na minulém albu byla příjemným zpestřením hostující trubka, signifikantním nástrojem tentokrát je dříve jen doplňkově použitá, zde však pozitivně výrazná foukací harmonika. Celá ta všežravá směs do sebe celkem dobře zapadá. Samozřejmě, že při repertoáru minimálně tak půldruhé stovky skladeb se občas objevují prvky sebevykrádání, ale všechna myslitelná negativa ustupují vedle těch pozitivních stránek věci do pozadí. Jen škoda, že při kompletování desky nevypadla závěrečná píseň, která svými absolutními rýmy i prkennými verši úroveň alba zbytečně shazuje. Asi to měla být vtipná tečka, ale bohužel není.