R. E. M.: Unplugged: The Complete 1991 And 2001

r.e.m.Americká skupina R. E. M. si jako jediná zopakovala akustický koncert ze série MTV Unplugged. Poprvé usedla na barové stoličky se „španělou“ v dubnu 1991 a pak až koncem května 2001. První show má jistě každý fanoušek v živé paměti: kromě spřízněné kapely Nirvana se snad žádné jiné formaci nepodařilo tento formát tak zajímavě využít. Tehdejší čtveřici stačily k navození klubové atmosféry kytara, basovka, mandolína a bonga. Po deseti letech přibyly klávesy a doprovodní muzikanti. Zato chyběl bubeník Bill Berry, který poté, co mu na turné v roce 1995 praskla tepna v mozku, z kapely odešel a nyní se věnuje farmaření v Georgii.
Rozdíl mezi kapelou na počátku devadesátých let a na startu třetího tisíciletí je asi takový, jako kdybychom porovnali první vozy Laurin & Klement s dnešní Škodou Felicií. Posluchač, který vyrostl na soundu přelomových alb R. E. M. Out Of Time a Automatic For The People, se však přesto bude instinktivně vracet k první várce písní. Mimochodem, z 33 zařazených skladeb jich 11 dříve nevyšlo. Aktuální komplet měl původně podobu vinylových desek a do značné míry je dárkem věrným fandům, kteří si spíše než běžný konzument užijí B‑strany singlů Disturbance At The Heron House, Fretless, Rotary 11 nebo Swan Swan H.
Unplugged z roku 1991 bylo památné díky pomalejší variantě hitu Losing My Religion a nečekané akustické pecce It’s The End Of The World As We Know It (And I Feel Fine). Ale také kvůli překvapivé coververzi písničky z repertoáru britské rockové party Troggs Love Is All Around. (Říká se, že pozdější hitová verze skupiny Wet Wet Wet z filmu Čtyři svatby a jeden pohřeb byla inspirována právě tímto vystoupením.) Druhá komorní show Michaela Stipea, Petra Bucka, Mikea Millse a tří dalších hráčů se konala ve studiu MTV týden po vydání alba Reveal, které se dočkalo rozpačitého přijetí. Ještě horký singl All The Way To Reno (You’re Gonna Be A Star) však byl pro pořad tohoto typu ideální, stejně jako Electrolite z možná nejlepší desky R. E. M. New Adventures In Hi‑Fi. Oproti tomu Imitation Of Life, další známá melodie z CD Reveal, působí lépe, když se hraje se vší parádou.
Sessions Rhino Records, 2014, 174:56