Rapoon: Cultural Forgeries

rapoon„V roce 2013 jsem byl požádán přítelem Robertem L. Pepperem z PAS Musique, jestli bych nechtěl natočit ‚unplugged‘ desku. Tenhle nápad mě zcela pohltil a neustále jsem přemýšlel, jak se ho zhostit,“ vyprávěl nedávno o prvních impulsech, které nastartovaly práce na desce Cultural Forgeries Robin Storey. Není se čemu divit. Po více než třech dekádách soustavného hraní a skládání se Zoviet France a především Rapoon může mít takový úkrok stranou efekt energetické bomby. Z výsledné nahrávky je zcela patrné, jak moc se autor snažil naplnit primární zadání. Shromáždil ve studiu velkou baterii instrumentů a každému z nich věnoval jednu skladbu. Nejprve natočil hru na několik nástrojů na přenosný stereo digitální rekordér, jindy, jako například u hry na velký bourán, umístil mikrofon do těsné blízkosti instrumentu, aby získal co nejjemnější odstíny zvuků nástroje. Surové nahrávky poté poslouchal, některé nechal být, tak jak byly, jiné doplnil dozvuky, haly nebo jim dodal jiné prostorové efekty. Ve skutečnosti se tedy nejedná o čistě akustické album, ale to je dle mého názoru jen dobře. Řada záznamů totiž postrádá výraznou atmosféru a kromě pochvaly, že Robin zvládá více než nadprůměrně hru na tak velké množství nástrojů, k nim víc dodat nemůžeme. Tam, kde ale Storey podpořil živé hraní (ano, všechny nahrávky jsou needitované výseky autorova muzicírování) alespoň minimálním kouzlením s dozvuky, se sice blížíme způsobu, jakým vzniká velké množství materiálu na jiné desky, náhle ale skladby získávají tajemný odér, jakousi auru, která je vlastní těm nejsilnějším Rapoon momentům. Abych mé možná komplikované přemítání shrnul, méně by zcela jistě bylo více. Album působí jako přehlídka, která ale ztratila jednotící linii. Místo toho, aby Robin vybral menší množství nástrojů, ale dal jim větší prostor (ano, ty nejlepší skladby jsou zároveň ty nejdelší), kupí jednu krátkou, a často i průměrnou, skicu vedle druhé. Škoda.
Seznam použitých nástrojů: trubka, kapesní trubka, bodhran, banjo, pungi (indická flétna), shehnai (východoasijský hoboj), čínská flétna, irská píšťalka, ruční zvonky, violoncello, akordeon, kytara (Hofner Congress 1958), jednostrunná slide kytara, ukulele, kan (thajská bambusová harmonika), brumle, perkuse, hlas.
Alrealon Musique, 2014, 67:49