Rapoon: Dark Rivers

8_rapoonRobin Storey, douholetý předák vlivných Zoviet*France a neméně zajímavý solitér pod přezdívkou Rapoon, přichystal na letošní léto další dlouhohrající album nazvané DARK RIVERS  (Lens Rec., 2009, 66:53). Kdo Robinovu hudbu sleduje už delší dobu, ten po zapnutí reprodukce nosiče zbystří pozornost. Jedenáctka nových skladeb mu totiž přijde dost povědomá a bude mít pravdu. Storey jakoby se vracel ke zlaté éře projektu z poloviny 90. let. Je to dáno asi i tématem, o kterém sám autor mluví takto: „Dark Rivers je deska věnováná oblasti na severu Anglie, která se táhne od Solway Firth do pustiny až k Northumbrianským hranicím. Takto vymezená krajina je doslova prosáklá historickými událostmi a tajemstvím. Osobně jsem se zaměřil na období britské studené války v pozdních čtyřicátých a padesátých letech, kdy se tento zapadlý kraj stal náhle centrem britského jaderného úsilí. Představa těchto tajných výzkumných základen byla jedním z hlavních tvůrčích stimulů alba. Navíc tato oblast je známá útočištěm psanců napříč staletími a byla dlouhá léta geo grafi ckým a politickým horkým územím. Zde například končil vliv římské říše a ještě dlouho předtím právě zde došlo k zastavení kontinentálního vrásnění Evropy. Je to území, na kterém se nalézá nejvyšší počet prehistorických skalních piktogramů na světě. Mnohá místa stále nosí jména odrážející prastaré kulturní víry a pověry – Black Fell, Black Beck, atd. Je to právě stře starověkých pověr a paranoia studené války, co nakonec uhnětlo novou desku dohromady. Měl jsem to štěstí, že jsem se narodil a vyrostl zde. Tma domovské hroudy je zakotvena hluboko uvnitř mě samého.“ Co to znamená po hudební strán ce? Po dlouhé pouti, kterou Rapoon prošel od atmosférického smyčkován přes vesmírné výpravy, hluková i taneč ní dobrodružství, přišel čas se navráti zpět. Do náruče prosvětlených prosto jejichž motorem jsou rytmické struktur okázale smontované postaru a zefekto vané do složitých koleček. Navíc od po loviny desky pulz ustává a posluchač se tak ocitne v nekonečných dark ambient ních blatech přikrytých jemným oparem a s houpajícím podložím pod nohama Těmi přirovnáními jsem se i já dostal do Robinova bydliště, ke kterému by vy davatel měl přibalovat ještě pršiplášť.