Slum: Kosa na duši

slumUnderground se po letech dočkal nečekaného uznání. Pronásledovaný žánr je vyzdvižen na piedestal, zatímco jeho nejvýznamnější představitelé jeden po druhém odcházejí. Prostor se tak otevírá druhé lize a epigonům, takže se desky dočkal i soubor Slum, jehož hlavní postavou je folkový písničkář Jiří „Zelí“ Zelenka, který v osmdesátých letech začínal v kapele É Ucho Debil Accord Band, z něhož se později stal Orchestr Bissext.
Slum ale vznikl až na začátku nového tisicletí a od té doby vystupoval na různých undergroundových akcích, kam patří svým pojetím pohybujícím se na pomezí jednoduchého písničkářského folku a undergroundu Umělé hmoty umocněným typickým melodeklamovaným projevem Milana Jana Erbena. K oblibě kapele napomohly odrhovačky Písnička pro děti a Wilzoňák, ukazující, že androši stále nezapadli do společnosti a zůstávají na jejím okraji,
Jenže deska není koncert pro spřátelené publikum, které se nese na stejné vlně. Nedostatky vystupují do popředí a nejde jen o problémy s intonací, která tak nějak k undergroundu patří. Kapela sice má svou fi lozofi i, ale v hudbě se neprojevuje, chybí jasnější zaměření. Výsledkem je šílený mišmaš připomínající dort pejska a kočičky. Postupy undergroundu, patrné v úvodním Ani to nestačí, umocněné kvikajícími houslemi se mísí nejen s folkovým písničkářstvím okořeněným irskou hudbou, jaké přináší Hladomor, ale i postupy art rocku patrnými v Lamě, zřejmě inspirované Jethro Tull. S přibývajícím časem a skladbami je stále patrnější, že Slum je hospodská parta, která hraje, co se jí líbí, přičemž má blíž k tuzemským zábavovým kapelám, jak ukazuje Petr Vok, než k pub rocku, i když Dávno jsme se neviděli žene vpřed rytmus punkové polky.
Jasně to ukazuje Ponny Express od Kamarádů táborových ohňů, který skupina na desku zařadila. Nejde však o bonus, nebo o nějakou těžkou parodii, jak by se dalo čekat v případě převzaté písně od kapely, která normalizací proplouvala a vycházely jí desky. Jde o coververzi tak trochu v duchu Divokýho Billa, i když nevím, zda Billovi hluboce nekřivdím. Originálu nesahá ani po paty.
Album Slum signalizuje tristní konec undergroundu, který nezachrání ani docela dobré texty některých písní.

Guerilla Records, 2013, 43:06