The Luzern-Chicago Connection Live at Jazzfestival Willisau

The_luzernOdnož švýcarských veto-records, nazvaná exchange, byla až dosud spjata bezvýhradně se zakladatelem labelu Christophem Erbem, který si ji takřka vydupal ze země a věnoval ji kontaktům mezi lucernskými a chi­cagskými hudebníky (včetně nema­lého přínosu vlastního). Tentokrát však se spokojil pouze se svou vyda­vatelskou rolí a dal maximální šan­ci sdružení Luzern-Chicago Con­nection, konkrétně jejímu vystoupe­ní na jazzovém festivalu ve Willisau v srpnu 2010, nahranému švýcar­ským rozhlasem a televizí. Ve smí­šeném obsazení se tu na pódiu, a tudíž i na CD objevují vokalistka Isa Wiss, trombonista Jeb Bishop, pianista Hans-Peter Pfammatter, tu­bista Marc Unternährer, basista Ja-son Roebke a bubeník Frank Rosa­ly, z nichž na jiném albu exchange se objevili pouze poslední dva.
Jestliže někdo očekává od sedmi komprovizací na albu vytříbené zále­žitosti s náznakem definitivnosti, jak tomu někdy bývá u obdobných ang­lických nebo i mezinárodních usku­pení, může být zklamán. Vyjmeno­vané sexteto ho však naopak zahrne všemi možnými odstředivými šance­mi, které si mohl vymyslet, jde o ty­picky pojaté veřejné parádní vystou­pení, probručené a provrčené trom­bónem, který tu diskutuje, repetí, dráždí kolegy i publikum a vůbec má expanzívní úlohu, s dryáčnický­mi injekcemi klavíru a bicích, a ob­čas ústí do tubotrombónové expan­ze. Je tu hudebně proměnlivo, přímo střídavě oblačno, protože muzikanti občas zabrousí až do evergreenové taneční rozevlátosti včetně tradič­něji zaangažovaného zpěvu (Willi­sau Thing), aby okamžitě přeskoči­li do extrému (B & P) a rozeskučeli se, rozšvadronili a rozzalykali takřka do zuřivosti. Je to nezapšklé prome­nování, hrnoucí před sebou melodii občas až buldozerovým stylem, z ně­hož se natruc vymkne piano, podkle­pávané bicími a obšité basou do žer­tujícího rozkomíhání, které jako na­potvoru završí medvědí bručivost a vrdlouhání vokalistky. Až pohřeb­ně se sunoucí melodie je dopována uštěpačnými vsuvkami vypisková­ní a žblabuňkování, kolébavé kach­ní přešlapování může horempádem vystřídat roztrhaná vřava. Kontrabas dostává příležitost zejména v před­závěrečném Sirup For Sukram, kde provětrává téma tón po tónu i ná­sledným jejich nahloučením a uve­de do pohybu i ostatní včetně voka­listky, která už tady nemá hlásek jako konipásek, už pouze neskatuje, ale je pojednou naprosto u vytržení (přece jenom však nezajódluje). Podobně si basa s bicími konvenuje v závěrečné skladbě, ale ani to nemá velké trvá­ní, protože celý příběh se rozdrobí do přípodotků jednotlivých nástro­jů a hlukových efektů, což zřejmě simuluje osamělého kovboje (Lone­ly Cowboy). Když se kovboj vzchopí, odjede cvalem a záznam vystoupení triumfálně skončí.
Ano, možná tu budete postrádat za­okrouhlenou perfektnost, na kterou jsme si už u řady improvizujících souborů navykli, ale rozkuráženost této konexe s vévodícím trombónem Jeba Bishopa vás asi chladnými ne­ponechá.

veto-records / exchange, 2012, 51:53