Tori Amos: Gold Dust

12_gold_dustAlbum „klasicizujících“ úprav kompo­zic Tori Amos bylo na spadnutí už od října 2010, kdy americkou, na Cornwallu usazenou písničkářku pozval ke koncertnímu hostování holand­ský hybridní (kombinace symfonic­kého orchestru a jazzového big ban­du) Metropole Orkest. Mezitím stihla aktivní Tori vydat umělecky zajímavěj­ší, komornější, evropskou koncertní (chcete-li vážnou) hudbou také po­znamenaný písňový cyklus Night Of Hunters (2011). Nicméně nezapad­la ani myšlenka na společnou desku s Metropolity, zaznamenávající nová mohutná aranžmá starších skladeb. A světe div se, ačkoliv podobné pro­jekty v drtivé většině končí jako pořád­ný průšvih, Toriin „symfonický pop“ za uši netahá. Jistě, nejde ani o žád­ný zásadní počin světové hudby, o to ovšem nikdo neusiloval, ani nic po­dobného netvrdil.

Možná zní album tak přiroze­ně proto, že některé písně už vznik­ly s myšlenkou na „velká“ aranžmá. Třeba Winter (1992) nebo Yes, Anastasia (1994), doprovázená na pů­vodní nahrávce aspoň redukovanou smyčcovou sekcí. Nebo proto, že se určitá košatost, romantizující bouřli­vost až bombastičnost (což nemys­lím hanlivě) ke správně vybraným pís­ním i exaltovanému projevu zpěvačky a klasicky vzdělané klavíristky prostě hodí. Což je další věc k pořádnému di­vení, tedy aspoň pro autora recenze: i když osobně je mu ženský projev na hranici patosu a kontrolované hysterie většinou nepříjemný, v případě něko­lika výjimek včetně Tori Amos ochotně polyká návnadu i s pastičkou.‘
Spoustu bodíků je navíc třeba při­číst autorovi partitur a dlouholetému spolupracovníkovi písničkářky (epi­zodně se podílel už na jejím prvním albu) Johnovi Philipovi Shenalemu. O lecčems svědčí už fakt, že v mi­nulosti jeho služeb využili třeba Bud­dy Guy, Robert Cray, Tracy Chapman, John Hiatt nebo Bobby Womack. Stačí si poslechnout promyšlené koloratury a zvukomalebné plochy hned úvodní Flavor, skutečně podporující příchuť písně, a pochopíme proč.
„Před dvaceti lety, když vyšlo al­bum Little Earthquakes, jsem kon­certovala sama s klavírem. Pamatuji si tehdejší posedlost hrát tyhle pís­ně jednoho dne s orchestrem. A pta­la jsem se sama sebe, jestli bych měla stejně intimní pocit s více než padesá­ti lidmi na pódiu,“ rozjímá Tori Amos v bookletu CD. Nyní může poctivě sama sobě odpovědět. Ano.

Deutsche Grammophon/Universal, 2012, 61:17

Přidat komentář