STICK IN THE WHEEL: Perspectives on Tradition

10/2022

Fromhere Records, 2022, 31:00

Sice se říká, že opakování je matka moudrosti, ale u Nicoly Kearey a Iana Cartera bychom se spíš točili v kruhu. Stačí vědět, že s britským folkem oba pankáči nepřestávají provádět, co je napadne, a jdou na to víc než dobře, ačkoliv je paradoxně irituje. Není v tom žádný rozpor: svůj odpor vztahují pouze k hudbě zapouzdřené v kánonech viktoriánských sběratelů, kterých se folkoví revivalisté dlouho drželi jako klíšťata a do vesnického archetypu odmítali pouštět městské proletáře s úplně odlišnou životní realitou a slovníkem. O cizincích ani nemluvě. Epíčko proto provází kouzlo nechtěného: vzniklo v Cecil Sharp House, folkovém centru pojmenovaném po sběrateli, který se sice zasloužil o vybudování obřího hudební archívu, nicméně vše, co do něho vložil, upravil dle dobového vkusu, podrobil osobní cenzuře a společnosti tím předložil falešnou idylu britského venkova. Sharp, proslulý rasista, teď navíc musí nejspíš v hrobě hodně škytat.

Pozvání k interakci s lidovým repertoárem totiž přijala folkem nepolíbená trojice umělců: pákistánská DJka a zpěvačka Nabihah Iqbal, londýnský turntablista Jon1st a producent Olugbenga Adelekan z Nigérie, jinak baskytarista skupiny Metronomy. Z archivu si libovolně vybrali, co je zaujalo, a Nabihah si z domova přinesla román Thomase Hardyho. Společně se pak usadili v jedné z místností, jamovali a prozkoumávali „nové perspektivy tradic“; čímž vlastně Sharpovi ironicky vzkázali: měl jsi pravdu, ta hudba přežívá jen díky novým interpretacím, akorát s námi bez manipulací. O rezidenčních studiových albech si Nicola myslí svoje: většina z nich prý stojí za hovno. Jenomže co čert nechtěl, na tenhle projekt se štěstí usmálo. Netvoří linku, spíš sinusoidu: od akustické balady s klavírem skáče k taneční klubové elektronice, zvukovým experimentům, jungle, synthpopu, mluvenému slovu a zkreslenému zpěvu. A do elektro-rockové skladby Euphoric Clashes Nicola recituje jména všech zdrojových zpěváků epíčka. Protože na rozdíl od sběratelů prý nespravedlivě prakticky zapomenutých.

Přidat komentář