TEÓRIA ODRAZU …a basta fidli?! + Live ’92

Hevhetia, 2024, 73:18

Pamětníci úvodní odstavec laskavě přeskočí: Kapela Teória Odrazu je právem považována za zásadní akt počátků slovenské scény alternativního rocku. Sympaticky mátla a provokovala už filozofickým termínem v názvu, sahajícím do antiky k Demokritovi z Abdér, ale braným do huby i ruským masovým vrahem planetárních rozměrů. Aktivně hrála v letech 1988 až 1993. „Přípravnou fází“ kapely ovšem byla už sestava nazvaná Basta Fidli, založená v roce 1987. Šlo o záslužný hřích mládí baskytaristy, klávesisty, dnešního hudebního teoretika, vysokoškolského pedagoga i „vážného“ skladatele Júlia Fujaka, kterému ovšem výrazně interpretačně i autorsky vypomáhali zpěvák a hráč na polnici Peter Štekláč, kytarista Peter Varsavík a v případě sestavy Basta Fidli bratr kytarista Eda Fujak.

T.O. vydala v roce 1991 jediné, eponymní studiové album. Podstatná část repertoáru tudíž zůstala ve studiové podobě nezaznamenána. Až ke 35. výročí vzniku se pánové rozhodli věc napravit. Kvalitně, ale hlavně autenticky (srovnáme-li osobitý sound nových a dobových nahrávek) zachytili kousky Zabíjačka, Klebeta! nebo Zajačie ústa. Pro přesnost dodejme, že přetočili i něco málo z debutu, ovšem v odlišných verzích (např. Zavraždený zemiak unplugged). Studiová část CD navíc zahrnuje i skladbu Tu, natočenou v roce 2010 coby bonus reedice prvotiny. Samostatnou kapitolku pak představuje nový bonus. Studiová improvizace Operácia gitaristu, do které přispěl saxofonem Mikoláš Chadima, jenž v dobách začátků T.O. hodně pomohl, a Vladimír Metra si tu sveřepě free brnká na banjo.

Druhou část pomyslného dvojalba na jednom disku pak tvoří zvukově vycizelovaný živák z roku 1992, publikovaný dříve pouze na MC. Dokazuje brilantní souhru a přesvědčivost kapely ve vůbec ne jednoduchých skladbách, jistě inspirovaných zappovskou komplikovaností, ironií i potrhlostí, ale nekopírujících. Možná jen „dokument doby“, jenže krásně živelný a strhující.

Přidat komentář