Nizozemské The Ex jsme mohli v Praze vidět v řadě podob, třeba s etiopským saxofonistou Getachevem Mekuriou. Květnové vystoupení v Paláci Akropolis k nové desce If Your Mirror Breaks představovalo návrat k písňovým punkrockovým kořenům. Přesně takové je album, které skupina přehrála celé. Ani naživo v sále se od skladeb The Ex neodrazili k improvizacím. To neznamená, že by písně neměly složitou stavbu, negradovaly nebo postrádaly energii.
Tou skupina sršela, současně však dbala na zachování složité struktury proplétajících se kytarových linek, které dávaly vzpomenout na Beefheartovu skladbu Dali’s Car, kde taky šel jeden motiv proti druhému. Tři kytary dokázaly vytvořit agresivní plochu, jak je Terrie Hessels, Andy Moor a Arnold De Boer divoce drhli. Mnohdy však v takovéto ploše začal jeden z kytaristů hrát motiv, který šel opět proti doprovodu jak zvukově, tak rytmicky. Složitě se proplétající kytarové motivy se The Ex dařilo hrát i naživo v plné energii, k čemuž přispívaly bicí Katheriny Bornefeldové, držící písně pohromadě.
Naživo kapela působila ještě drzeji než na desce, k čemuž přispíval jak nabroušený zvuk kytar, tak důraz bicích. Jen napůl křičený zpěv De Boera byl méně vypíchnutý, i tak ale zněl jako vyvolavač, což bylo patrné jak v úvodní písni, tak v The Loss nebo In The Rain.
Koncert ukázal, jak vznikaly některé podivně zkreslené zvuky. Terrie Hessels mlátil do strun nejen paličkou, ale hned v úvodním Beat Beat Drum blánou od bubnu. Inspirace nakřáplým zvukem konžských Konono No. 1 byla zřejmá, i když ti používají jiné nástroje.
Zklidnění přineslo The Wheel, kde se k mikrofonu postavila Bornefeldová. Rytmus vytvářela jen chrastěním, což zvuk zjemnilo. Odpovídalo to náladě písně, protože její zpěv je méně ukřičený, místy skoro vypravěčsky folkový.
Když kapela přehrála desku, odešla do zákulisí. Dvakrát se ale vrátila a ukázala se v jiné, nám známější podobě, s divoce gradujícími pasážemi noisově pojatých kytar. Na koncert je asi toto pojetí vhodnější, protože kapele umožňuje úplně naplno bez nějaké kontroly vytrysknout energii. Sledovat proplétající se rytmy kytar však bylo neméně zajímavé.