The Remote Viewers aneb Saxofonové etudy, temný kabaret a hledání vzdálené hudby

V osmdesátých letech minulého století se v Londýně dali dohromady saxofonista David Petts a kytarista Jon Dobie a jen tak pro zábavu začali natáčet kazety (vždy po třech skladbách) a rozesílali je místním kritikům. Kromě Pettsových vlastních kompozic si vždycky vystřihli i nějakou předělávku, například Solidarity Song od skladatelské dvojice Brecht – Eisler nebo Smile Charlieho Chaplina. 6_the_remote_viewers_1Ohlas byl celkem příznivý, a tak se rozhodli založit regulérní kapelu s názvem B. Shops For The Poor (podle Brechtovy Třígrošové opery). V té se z počátku vystřídala celá řada muzikantů, až se sestava ustálila s kontrabasistou Johnem Edwardsem, saxofonistou Stevem Blakem a zpěvačkou a saxofonistkou Louise Petts (tehdejší Daveovou manželkou), jinak zdatnou literátkou, která se postarala i o imaginativní texty. Jejich hudba byla přirovnávána k This Heat, Art Bears, Sun Ra i Johnu Zornovi a škatulkována jako „avant jazz“, „techno jazz“ či „jazz noise punk core“. První dvě zařazení celkem sedí, druhé především díky hojnému využívání programování a automatických bubeníků, třetí snad napovídá cosi o občasných dravých erupcích. Dave Petts byl sice obeznámen s hnutím Rock In Opposition (ostatně pracuje v současnosti pro RéR Chrise Cutlera) a s jeho postuláty se ztotožňuje, vlastní tvorbu však považuje za nezařaditelnou. Přece jen tu ale určité styčné body například s Henry Cow jsou a hlas Louise ve vypjatých polohách trochu připomíná Dagmar Krause. Jinak má ovšem naléhavost Nico a hutnost Annie Lennox, dokáže být sametový i zastřený. Dobie i Petts v minulosti spolupracovali také s věhlasným saxofonistou Peterem Brötzmannem, není tudíž divu, že přijal roli hosta na jejich druhém albu Visions And Blueprints, což pochopitelně souboru dodalo na prestiži. V té době Blakea už nahradil Adrian Northover. Kapela vystupovala po celé Evropě a z turné po Rakousku, Švýcarsku a Maďarsku vydala v roce 1995 živák A Passionate Journey. Snad to bylo tím, že Dobie a Edwards byli příliš zaneprázdněni na londýnské improvizační scéně a zejména tím, že si zbylá trojice chtěla zkusit vystupovat čistě jako saxofonové trio, dny B. Shops For The Poor se v roce 1998 nachýlily, a tak vznikli The Remote Viewers (název je odvozen od pozorovatelů, kteří jsou schopni se na dálku propojit s živými či mrtvými osobami či nahlédnout do vzdálených koutů země a používá se i u CIA). Těch se ujal Leo Feigin z Leo Records a dal jim prostor ve své badatelské edici Laboratory. První opus Low Shapes In Dark Heat nabídl na jedné straně saxofonové etudy a na druhé straně temné písně- nepísně podmalované analogovými syntezátory. Třešničkou na dortu tu pak byla uhrančivá cover-verze legendární skladby Astro Black od Sun Ra. Další CD Obliques Before Pale Skin pokračuje v podobném 6_the_remote_viewers_2duchu a obsahuje i zvláště mrazivou předělávku Madonnina hitu Secret. Kritik Richard Cochrane správně poznamenal, že The Remote Viewers svoje covery nepojímají v postmodernistickém ironickém stylu, ale snaží se vyjádřit podstatu originálu po svém. Ve své recenzi mimo jiné dodal, že je to jeden z mála britských avantgardních souborů, který má „look“. Jejich vizuální stylizace do třicátých či čtyřicátých let minulého století je skutečně nezaměnitelná. Následující album Persuasive With Aliens otvírá prazvláštně rozvolněná interpretace původně téměř funkového Bowieho Jump They Say a naopak v All Mine od Portishead jsou The Remote Viewers až překvapivě popově taneční. Žánrová škála je zde ovšem mnohem širší a najdeme tu chao ticky noiseovou (de)kompozici The Destraction Of Elegance či více než desetiminutový úporný minimalismus v titulní skladbě. Na Stranded Depots obohacuje zvuk kapesní theremin a celkově se dílo utápí více ve vesmírných výškách. Speciální kapitolu představuje CD The Minimum Programme Of Humanity, které vzniklo na básně Bertolda Brechta (předtím Louise psala texty až na hotovou hudbu). Tento program hráli koncertně na samém sklonku své ka riéry už B. Shops For The Poor a zde je jen drobně přearanžován. Brechtova poezie vytváří s Pettsovou hudbou dokonalou symbiózu. Je to směs temného kabaretu s noiseovými prvky a místy až goticko- industriální atmosférou, kde jsou saxofony buď zcela eliminovány, nebo výrazně zatlačeny do pozadí. Poté se The Remote Viewers rozhodli vydávat svá díla sami. Hned to první Sudden Rooms In Different Buildings se prosadilo zejména díky dalšímu skvostnému coveru, jímž bylo tentoktát Ghosts z pera Davida Sylviana z období kapely Japan. V roce 2004 se však cesty manželů Pettsových rozešly a bylo potřeba hledat novou cestu. Dave se však nevzdal a začal připravovat opus magnum, který dostal název Control Room, vyšel v limitovaném nákladu 200 kusů a má podobu pětidiskového kompletu. První disk October Rush s jedinou osmatřicetiminutovou skladbou je bohatě členitá koláž nebo jak to nazývá sám autor hudební puzzle. David zde sám nehraje, ale naopak přizval bývalé spoluhráče z B. Shops a elektroniky Glenna Guptu a Davea Tuckera. Další dva disky jsou jakési spojené nádoby. Trojka An Affair Of Cyphers se de facto vrací k saxofonovým etudám v rozsáhlejší stopáži a předchozí The Art Of Empire je zhruba totéž (některé skladby se opakují) doplněno opět elektronikou. Za zmínku stojí, že zvukového gejšlení v kompozici Perspective Weaved Into The Night se ujal Kato Hideki. Saxofonovou sekci tu pak doplňují Sue Lynch a Caroline Kraabel. I zde najdeme bonbónek v podobě Priere od Davidova oblíbence Erika Satieho. Fiction Department je návratem ke klasickým RV s nezaměnitelným vokálem Louise Petts. A disk č. 5 pojmenovaný Situations je vyhrazen čistě Adrianovi Northoverovi a jeho sopránsaxofonovým kreacím. Výjimku zde tvoří podmanivá parafráze What Is This Thing Called Love od Colea Portera, kde je nástroj zdublován. Zatím nejnovější opus Sinister Heights považuje Dave za syntézu obou souborů zejména díky výrazné spoluúčasti Johna Edwardse. Jinak se zde objevují i bubeníci Steve Noble a Phil Marks či perkusionistický soubor Eardrum a hráč na objekty a preparované struny Adam Bohman.

Diskografie:
B. Shops For The Poor
(vše na No Wave):
The Iceberg Principle
(1989)
Visions And Blueprints
(1992)
Plague The Inventor
(1993)
The Wild Goose Chase
(1994)
A Passionate Journey
(1995)
Signals Through Flames
(1997)

The Remote Viewers:
Low Shapes In Dark Heat

(Leo Records Labo ratory 1998)
Obliques Before Pale Skin

(Leo Records Laboratory 1999)
Persuasive With Aliens

(Leo Records Laboratory 2000)
Stranded Depots

(Leo Records Laboratory 2001)
The Minimum Programme Of Humanity

(Leo Records 2002)
Sudden Rooms In Different Buildings

(The Remote Viewers 2003)
Control Room
(The Remote Viewers 2007)
Sinister Heights
(The Remote Viewers 2009)
(poslední tři distribuují pravděpodobně RéR Megacorp – pozn. aut.)

www.theremoteviewers.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *