THE THIRD EYE FOUNDATION: Wake the Dead

Hudbě Matta Elliotta jsme se na stránkách magazínu UNI věnovali před dvěma lety dvojrecenzí. V jeden moment totiž vydával reedici dvacet let starého debutu projektu The Third Eye Foundation i novou desku vydanou pod svým občanským jménem. Dnes se za původním projektem bristolského hudebníka (další bristolská stopa v dnešním čísle vedle Massive Attack!) podíváme znovu. Nečeká nás ale další ohlédnutí za slavnou minulostí, ale zcela nová várka muziky, která do Elliottova života vrací po letech původní elektronické zaměření muzikanta. Zapomeňte na undergroundový triphop začátků jeho kariéry. Nový materiál projektu je zasazen do podobného rámce jako předchozí, osm let stará řadovka The Dark. To znamená, že Matt elektronický základ bere jako podloží, do kterého zcela volnomyšlenkářsky klade a řetězí své nápady. Výsledkem jsou dlouhé skladby, jejichž jediným, ale zcela zásadním společným jmenovatelem je všeobjímající temnota. A je jedno, že úvodní titulní skladba své downtempo staví na klíčových samplech pěveckého sboru, které doplňují dubové hrátky a industriální pentlení, nejkratší That’s Why je plně v područí rapové deklamace zatímco předchozí Controlled Demolition je avantgardním minimalismem s převahou živě hraných nástrojů od bicích přes hammondy až po elektrickou kytaru. Jak přitakávají promo materiály, ona žánrová neukotvenost desky evokuje jakési mentální vyprázdnění od nánosu haraburdí, kterým jsme si zaplevelili vlastní psyché. Stejně jako ve snech se nám absurdně míchají často spolu nesouvisející události nebo osoby. A podobně funguje i Wake The Dead. Nejde tu o písničky, kterými se prezentuje v poslední době Matt na svých sólových deskách. Tvoří jej amalgám nápadů a zkušeností, které autor během let nastřádal, a nechává je v pomalém rytmu a elektronickém balení vytékat z reproduktorů na posluchače. Neagresivně, dokonce i bez známky potřeby se před fanoušky ospravedlňovat nebo naparovat. To je asi nejsilnější stránka nového alba The Third Eye Foundation.

Ici d’ailleurs, 2018, 45:17

 

Přidat komentář